Mikael_L
Inte så väldigt mycket med hus att göra :surprised:
Men jag skulle vilja få tips om bra program att göra CD-avbildningar med. Visst är det detta som heter ISO-filer?

Jag har Nero burning ROM på en dator, men det verkar som att jag bara kan göra avbildningar som heter .nrg, som sen inte går att mounta i datorn med ett program som emulerar att avbildningar uppfattas som en CD/DVD-enhet.

Så lite tips över vad just du använder och/eller i övrigt rekommenderar skulle vara trevligt.

Och ärligt talat är jag som oftast mest intresserad av grundläggande basic funktionalitet och små enkla program än att det är fullt med massor av andra finesser som jag aldrig ändå använder.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Inte så väldigt mycket med hus att göra :surprised:
Fast på sätt och vis har det med huset att göra.

Jag vill befria huset ifrån alla CD-skivor som tar plats (installationsskivor etc) och istället ha allt som ISO's på NAS'en.
 
Kolla om programmet ImgBurn kan vara något för dig.
Vet inte vad du har för operativsystem men det fungerar med Win7 .
http://www.imgburn.com/
Tyvärr är det väl några år gammalt..:confused:
 
daemon tools utan tvekan!
 
Mikael_L
Micro skrev:
Kolla om programmet ImgBurn kan vara något för dig.
Vet inte vad du har för operativsystem men det fungerar med Win7 .
[länk]
Tyvärr är det väl några år gammalt..:confused:
Just det, jag glömde att nämna att jag är en windows sucker.
Inga frukter här hemma, och pingvinerna bor där det är för kallt.

Win XP -> win 10 spänner dataparken här över numera. Datorn jag förmodligen kommer rippa min img's på är en win7.
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
[länk]

Magiciso har jag använt länge. Men nog sjutton kan även Nero göra iso-filer?
Får väl kolla igen.

Jag har gjort någon iso förut, men glömt vilket program jag använde. Trodde först att det var Nero, men jag satt och letade efter ISO där ett tag.
Kanske missade det.
 
Gäller det även audio CD , eller bara program skivor?

Audio går ju att extrahera ljudfiler i .wav format, det är ju samma som på CDn. Har för mig jag använde Nero Wave för att skapa .wav från cda. Nu kan man göra det mesta i Windows Media Player

Själv har jag rippat hela min musik CD samling till 256kb/s mp3 filer och lagt upp i mitt AICloud via ASUS routern. Använde Winamp Pro , det var många år sedan. Nu rippar man oftast med Windows Media Player.

Labbade länge med högre bithastigheter och gjorde blindtester mot lägre bithastigheter, jag kunde i vissa fall höra skillnad på lägre än 256 kb/s vid pianomusik. För vanlig popmusik duger lägre än 256kb/s bra, men inte under 128 kb/s.

Sen finns ju flac formatet som sägs ska vara bäst, jag inte provat flac själv. Fördelen med flac komprimeringen är att man kan återskapa den ursprungliga okomprimerade cda filen med samma kvalitet. Flac konvertering finns i Windows Mediaplayer.

Har även konverterat alla DVD filmer till mp4 , totalt c 6 TB musik och filmer. Sparde en hel del plats när man kunde tömma hyllorna från alla fodral.
 
Mikael_L
Det jag just nu är ute efter är data-CD's.

Musik rippar jag med EAC.

DVD-film går med handbrake och/eller DVDfab till någon MPEG4 variant i MKV-container ..
(Tror jag iaf, jag har inte orkat sätta mig in riktigt i alla dessa finesser med videoformat)

Men som sagt, här gäller det att rädda innehållet i något tiotal skivor med data på. Installations-skivor, skivor med bilder och dokument på osv.
 
Jag förstår inte varför du vill göra ISO-filer om det gäller data-skivor. Förr behövdes det på vissa spel-skivor med kopieringsskydd, men annars är det ju bara att kopiera hela skivans katalogstruktur till en NAS eller liknande. Då behöver du inte ens ha en CD-emulator när du ska använda filerna. Om skivan innehåller extremt många (hundratusentals) småfiler kan det kanske finnas en poäng med att göra en ISO-fil.
 
Mikael_L
b_hasse skrev:
Jag förstår inte varför du vill göra ISO-filer om det gäller data-skivor. Förr behövdes det på vissa spel-skivor med kopieringsskydd, men annars är det ju bara att kopiera hela skivans katalogstruktur till en NAS eller liknande. Då behöver du inte ens ha en CD-emulator när du ska använda filerna. Om skivan innehåller extremt många (hundratusentals) småfiler kan det kanske finnas en poäng med att göra en ISO-fil.
Ja det var ju en bra fråga.

Jag skapade några ISO's och installerade programmet för att emulera en DVD-enhet just för att kunna spela några olika spel utan att hålla på och mata in och ur CD-skivor och dessutom speedade det upp "läsningen" av CD'n något enormt = mindre väntetid när man skulle börja, eller byta bana.

Men visst är det väl som du säger, att det kanske inte behövs för många olika skivor.

Med ISO's känner jag dock att det blir mindre risk att något går fel, för då kan jag väl alltid bränna ut en perfekt kopia av originalCD'n som jag alltså tänker kasta bort.
Ja bara utifall just det behovet skulle uppstå någon gång.
 
Slår ett slag för daemon tool, det funkade kanon för mig på den tiden man sysslade med sånt...
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Är det här deras egen sida?
[länk]

vad är .cc för domän?


edit:
cocos island, eller något sådant ... :eek:
Det är deras sida. Finns en gratisversion att ladda ner som du kan göra det du vill med. Jag har ju dock inte använt det på säkert 10 år, men det fungerade klockrent då iaf :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.