Ber om ursäkt i förhand om denna hamnade i fel forum.

Hej,
Jag har ett mindre hus på 80m2 med öppen planlösning, 2 sovrum kan man stänga dörrarna till såklart. Vi saknar AC och som jag förstått är bästa en luft/luft med utomhusdel men de är svåra att få installerade nu i sommaren. Jag söker nu portabel AC och de jag finner klarar 40m². Eftersom huset har öppen planlösning och FTX så undrar jag hur effektivt en portabel AC skulle vara eller om det bara är att kasta pengarna i sjön?
 
Väldigt stor skillnad på installerad luftluftvärmevärmepump och en portabel A/C. Den senare skapar en sval zon runt aggregatet åt det håll den har utblåset men det känns inte alls som temperaturen sjunker i hela bostaden. Den utblåsluft portabla A/C blåser måste ersättas av varm uteluft som sugs in.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
J Josth skrev:
Väldigt stor skillnad på installerad luftluftvärmevärmepump och en portabel A/C. Den senare skapar en sval zon runt aggregatet åt det håll den har utblåset men det känns inte alls som temperaturen sjunker i hela bostaden. Den utblåsluft portabla A/C blåser måste ersättas av varm uteluft som sugs in.
Ja, det är den uppfattningen jag fått, samt att de låter, tar plats och man behöver ha öppet hål i fönster vilket gör att den ej används när man ej är hemma. Finns portabla med två slangar för att slippa att det dras in varm luft.
 
Portabel A/C med två slangar till utedelen är en intressant konstruktion men väldigt svår att hitta till salu någonstans. Har inte sett det på några år.
 
J Josth skrev:
Väldigt stor skillnad på installerad luftluftvärmevärmepump och en portabel A/C. Den senare skapar en sval zon runt aggregatet åt det håll den har utblåset men det känns inte alls som temperaturen sjunker i hela bostaden. Den utblåsluft portabla A/C blåser måste ersättas av varm uteluft som sugs in.
Tack för svaret, får väl se om det finns att få tag i en installatör nu mitt i sommaren :)) Tveksamt.
 
Det är väl inte många som har gått på semester ännu så installation borde hinnas med kan ja tycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.