Är intresserad av ett gamalt hus som behöver totalrenoveras både inuti och utanpå. Innan jag kontaktar banken för lånediskussion vill jag känna mig riktigt förberedd (tänkt på allt ;-) ).

Har surfat runt på lite olika siter men inte hittat någon bra kalkyl där man kan detaljspeca en totalrenovering.

Om Ni har någon eller kan upplysa om var en sådan finns vore jag jättetacksam.

Hälsningar
Jonas
 
Vi börjar nu....
Total från skratch....

Kök runt 50000 för ett standard kök.
Ombyggnad badrum ca 35000
wc runt 20000
El runt 100-150000
ny lockpanel tex 9-1500/m2 puts runt 7-900/m2 exlu ställning
Ytterdörr 6-10000
Fönster allt mellan 2 och 5000 för standard

nytt tak rivning+ nytt ca 2-2500/m2 Totalt för 140 m2 i 2 plan
1 bad 35000
1 kök 50000
1 wc 20000
tak 90 m2 170000
Ytterväggar 150m2 180000
Nytt klimatskal 2 dörrar 12 fönster 60000
diverse inredning 50000
ta da runt 600 tusen typ....det inkluderar allt då ...jag uppskattade bara inget absolut men ger ett bra nyckeltal på runt 4500/m[sup]2[/sup] och det blir lätt dyrare nu är inte hantering av avfall med osv... Du e nog uppe i 800 innan det är klart...Å då pratar vi standard elelr lägre...exklu moms.....
 
Grund, källare, trappor etc.
Finns el framdragen?
Avlopp, trekammarbrunn?
Vatten, finns det eller måste ny brunn grävas eller borras?

Och framför allt, hur mycket skall ni göra själva?

Vi totalrenoverar ett hus på landet, och det kommer inte alls att bli billigare än att bygga ett nytt. Vi varken kan eller vill göra mer än målning och tapetsering. Och att riva ner och röja upp.

Det kommer att gå på runt 2 milj räknar vi med.
Och sen behövs garage... trädgård...

Det kommer att bli kanon.

/EB
 
Göra själv eller köpa tjänsten? Endast ytskikt eller flytta alla vägar och fönster också?

 
OK, tack för alla svar hittills:

Här kommer lite mer detaljer:

Boytan är på ca 150 kvm + 50 källare, huset är från början av 1900-talet.

Huset är anslutet till kommunalt vatten och avlopp, Oljepannan är från 60-talet och behöver bytas ut.

Grunden/källaren är OK men VVS, elinstallationer och skorsten behöver renoveras alt. bytas ut.

Taket är jag lite mer osäker på, det ser ganska tråkigt ut men jag har inte upptäckt något läckage.

Fasad samt "klimatskal" måste mycket riktigt bytas ut, är det någon idé att tilläggsisolera utsidan? - har läst någonstans att det inte är så stor del av värmen som tar sig ut den vägen.

Ambitionen är att göra det mesta av snickeriet själva med hjälp av vänner och bekanta, dock vi behöva fackmän på el, vvs och skorten samt installation av nytt värmesystem.

Häls
Jonas
 
Sen blir det allrid lite mer än man tänkt sej ;)… Saker man först tänkte behålla eller inte åtgärda i en "Första fas" som man när det väl kommer till kritan vill åtgärda "nu när man ändå är igång".

mvh plexi
 
Till slut är ju allt en fråga om pengar, hur mycket man har lagt ut. Men om man som vi tänkt att bo kvar här så kan det vara en idé att kika på vad som måste göras akut och vad man kan ta pö om pö.

Vi gör allt eftersom pengarna rullar in, tar inga lån för renovering utan de kommer från de vanliga lönerna. Vi har gjort köket klart, badrummet på gång, panna bytt, fönster byter vi eftersom vi renoverar rummen etc.

Så om inte huset är alldeles fallfärdigt så är det en idé istället för att ställa sig att tokrenovera allt på en gång.

Anna
 
Jag vill nog pusha för att man inte tar det akuta utan tar det kostnadsmässigt största först.. Dvs klimatskal. Jag menar det är korkat att renovera innifrån och ut men det förstår väl det flesta.....
 
mr Z skrev:
Jag menar det är korkat att renovera innifrån och ut men det förstår väl det flesta.....
Då skulle jag vilja be dig utvecka den tanken lite... För jag är nog inte som de flesta som förstår på en gång ;D
 
Tak, ytterväggar, dränering och sådant som påverkas av regn och vind. Jag menar vad e det för menaing att lägga ner säg 100000 på ett nytt kök och så har man en fasad eller ett tak som är risigt som kan packa ihop vilken sekund som helst. Då utsätter man köket för risken att bli skadat så att säga.. Om man istället gör klimat åtgärder först har man ett hus som är tätt. Då kan man börja röjja invändigt sedan... Det är viktigt att redan från början skissa på hur man vill ha det invändigt om man skall ta upp nya fönster, dörrar kanske en takkupa osv. Så man inte gör ingrepp i skalet i onödan.. iofs är inte takkupor något större problem om de inte är stora och kräver avväxling av takstolar. så jag vidhåller klimat skal prioritet 1. Kök/badrum prioritet 2. Sedan kan man enkelt måla de ytor man vänta med ingen större kostnad. Tills man åtgärdar dem permanet..
 
Hej!

Er renovering verkar storleks- och omfattningsmässigt var likt vårt 1700-talshus på 200kvm och därför kanske det är intressant för er att veta vår budget.

Jag sköter det mesta själv allt från konstruktions- och detaljritningar till grovarbete och finsnickeri etc. El, VVS och murningsarbeten lejer jag dock bort. Köket har också en "riktig" snickare fått ta hand om. Rörmokare betalar jag skatt för likaså fönsterrenoveringen samt arbeten på kakelugn och murstock. Elektrikern jobbar svart och det gör även mina hantlangande släktingar och vänner som hjälper till på bygget. Förutsättning för detta är att det är OK för banken att lyfta pengar från byggkrediten utan att behöva se en faktura..

Vår renovering beräknas landa på 1,1 till 1,2 miljoner inklusive köpesumman av huset (265000) Säg att själva renoveringen inklusive avgifter, material, arbete och "extrapengar" för dubbelt boende uppgår till 1 knapp miljon kronor. Här följer några kostnadsexempel:

Fönsterrenovering exkl. målning: 75000:-
Platsbyggt kök från egna ritningar: 80000:-
VVS (bergvärme, 2 borrhål på totalt 270m samt arbete & material): ca 300000:-
El (inklusive arbete & material, men ej armaturer)  25000:-
Renovering + dränering av grund (inkl. avfuktningsanl.): 55000:-
Ny brädfodring + färg: 45000:-
Renovering av kakelugn, murstock+skorsten: 45000:-


Övriga kostnader är till exempel vitvaror, armaturer, färg, verktyg, virke och entreprenader, men också maskinhyra, förbrukningsmaterial, avfallshantering och en massa, massa annat som är väldigt svårt att förutse innan man satt igång. Vi har hunnit halvvägs ungefär och planerar att flytta in på första våningen till hösten för att fortsätta renovera övervåningen.

Hoppas detta kan vara till hjälp och kontakta gärna mig om ni vill ha mer information eller har frågor.

/Magnus

Tilläggas bör att taket var nylagt och inredningen helt utriven när vi köpte huset. Där sparades ca 150-200000:-
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.