Hej,
Beställde klinkers för vårt nya badrum från golvpoolen. Var först o tittade i deras butik i Stockholm innan vi bestämde oss.

Men nu när vi fick hem plattorna var det många som såg konstiga ut.
Grå klinkerplatta med ojämna färgskiftningar och kraftiga linjer i paket från Ceramiche Keope.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klinkerplatta med ojämn färg och kraftig linje, inuti dess förpackning på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå klinkerplatta med kraftiga linjer och färgskiftningar i ett öppnat paket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kraftiga linjer som går rakt över plattan med rejäla färgskiftningar.

Så här förväntade jag mig att de skulle se ut, då det var så de såg ut i butiken och på hemsidan.

Klinkerplatta med ojämn färg och tydliga linjer, i originalförpackning från Ceramiche Keope.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå klinkerplatta med ojämna färgskiftningar och kraftiga linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.golvpoolen.se/kakel-och...r-ceramiche-keope-back-grey-30x60-cm/p-921106

Jag ringde supporten på golvpoolen o de sa att det kan förekomma skiftningar som är naturligt. Men efter de hade sett bilderna sa de oj, det här har jag inte sett förut. Då kontaktade de sin leverantör som såklart säger att det där är helt naturligt o jag får inte reklamera dem.

Har 32 paket totalt så inte orkat lyfta runt alla då ryggen tar stryk. Men har tittat på ca 15 paket o då var hälften av pakten sådär. Det är bara översta plattan man ser då såklart.

Jag lyssnade på leverantören o tänkte det kan inte vara så många plattor som har det felet, de kan jag lägga på ställen som ändå inte kommer synas så mycket. Men sen öppnade jag ett av paketen som hade en sån platta överst. Upptäckte då att alla plattorna i det paketet hade samma typ av rand...

Jag kan ju förstå de naturliga skiftningar om det varit sådär på nån enstaka platta men nu finns ju risken att halva badrummet blir fullt med såna linjer.

Är det här acceptabelt eller bör jag ligga på o få reklamera det?
 
Är det möjligen ett nätköp så ångerätt 14 dagar föreligger? Utnyttja bums och fundera i lugn och ro efter det.
 
J
Inte för att jag har någon erfarenhet inom ämnet, men det där kan ju knappast vara naturliga färgskiftningar.
 
F FDT skrev:
Är det möjligen ett nätköp så ångerätt 14 dagar föreligger? Utnyttja bums och fundera i lugn och ro efter det.
Ja det är returrätt. Och tänker nyttja det ifall jag inte får reklamera dem. Problemen med retur är att jag får betala frakten tillbaka, vilket blir rätt mycket då jag som privatperson ska stå för en frakt på 800 kg.. Och dessutom har jag öppnat ett paket, samt att två paket var skadade i frakten hit (förpackningen ej plattorna). De tre paketen lär jag inte få returnera, då jag läst att golvpoolen bara tar emot oöppnade paket.
 
När man beställer kakel/klinker så förväntas man få alla paket från samma bränning. För att undvika färgskiftningar och nyansskillnader. Det brukar stå datum/tid/serienummer/batchnummer eller någon annan märkning på paketen för att se att det är samma bränning. Står det samma på paketen som är "knasiga" och övriga?
Är det inte så skulle jag reklamera försändelsen med hänvisning till att det är olika bränningar.
Annars skulle jag stå på mig, hävda att det där är inte vad man kan förvänta sig av klinker. Det ser ut som ett fabrikationsfel eller någon knasigt i produktionen.

Du bör inte behöva utnyttja ångerrätten i detta fallet.
 

Bästa svaret

T
Det är ju meningen att dom ska se ut så, vissa plattor har linjer och vissa inte. Bara att kolla på nätet så ser man detta och jag har själv satt sådana plattor, bara att sprida ut i badrummet så att inte alla kommer på samma ställe.

Och nej det är inget naturligt då dessa plattor får dessa utseendet med mönster som trycks dit på plattan under tillverkning, stora valsar. Ibland finns typ bara 5-6 mönster beroende på vilken serie man köper.
 
  • Gilla
FDT och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Det är ju meningen att dom ska se ut så, vissa plattor har linjer och vissa inte. Bara att kolla på nätet så ser man detta och jag har själv satt sådana plattor, bara att sprida ut i badrummet så att inte alla kommer på samma ställe.

Och nej det är inget naturligt då dessa plattor får dessa utseendet med mönster som trycks dit på plattan under tillverkning, stora valsar. Ibland finns typ bara 5-6 mönster beroende på vilken serie man köper.
När du säger, bara kolla på nätet. Har du någon länk? Kan inte säga att jag sett något sådant när jag googlat runt på klinkers. Men vore ju bra att få se så man kan föreställa sig hur det skulle se ut när de är uppe.

Lite linjer här ock där på nån platta kan jag förstå men här är det som en kraftig linje rakt över på hälften av alla plattor jag tittat på så här långt. Tycker verkligen inte det känns rimligt då en sådan linje inte funnits på något visningsexemplar.
 
T tank77 skrev:
[länk]
Ah okej, nu förstår jag vad du menar. Du syftar på just Keope plattorna. Jag trodde du menade att klinkers generellt kan ha linjer som dessa.

Man ser ju samma typ av linje på den du länkade, så du har nog rätt, verkar som det är en del av hur plattan är tänkt att set ut. Dumt bara att det inte synts på de storlekar o färger vi tittat på i butiken och på nätet.

Då har jag kanske lite svårare att reklamera dem.

Och det kanske blir snyggt ändå sen när de väl är uppe, svårt att föreställa sig bara.

@tank77
Du som har lagt upp dem tidigare. Du rekommenderar att sprida ut dem? Något annat tips? Gissar man absolut inte ska ge sig in på att försöka få linjerna att gå ihop mellan plattor.
 
T
9 9fingers skrev:
Ah okej, nu förstår jag vad du menar. Du syftar på just Keope plattorna. Jag trodde du menade att klinkers generellt kan ha linjer som dessa.

Man ser ju samma typ av linje på den du länkade, så du har nog rätt, verkar som det är en del av hur plattan är tänkt att set ut. Dumt bara att det inte synts på de storlekar o färger vi tittat på i butiken och på nätet.

Då har jag kanske lite svårare att reklamera dem.

Och det kanske blir snyggt ändå sen när de väl är uppe, svårt att föreställa sig bara.

@tank77
Du som har lagt upp dem tidigare. Du rekommenderar att sprida ut dem? Något annat tips? Gissar man absolut inte ska ge sig in på att försöka få linjerna att gå ihop mellan plattor.
Ja, sprid ut och nej det går inte att få linjerna att linjera med varandra, inte meningen heller. Man får öppna flera paket och ta från olika för vissa paket kan ha fler plattor som är utmärkande och knappt några neutrala plattor vice verca!
 
T
9 9fingers skrev:
Ah okej, nu förstår jag vad du menar. Du syftar på just Keope plattorna. Jag trodde du menade att klinkers generellt kan ha linjer som dessa.

Man ser ju samma typ av linje på den du länkade, så du har nog rätt, verkar som det är en del av hur plattan är tänkt att set ut. Dumt bara att det inte synts på de storlekar o färger vi tittat på i butiken och på nätet.

Då har jag kanske lite svårare att reklamera dem.

Och det kanske blir snyggt ändå sen när de väl är uppe, svårt att föreställa sig bara.

@tank77

Du som har lagt upp dem tidigare. Du rekommenderar att sprida ut dem? Något annat tips? Gissar man absolut inte ska ge sig in på att försöka få linjerna att gå ihop mellan plattor.
Nej, klinker har från början inget mönster alls från början utan det trycks dit under produktion, se film:

 
Har du öppnat ett paket och tittat på andra sidan plattan. Har varit med om paket där dom ligger med finsida mot finsida i paketen, och då blir ju fulsidan uppåt.
 
Nu har ju tank77 redan skrivit om det, men jag tycker strecken syns ganska tydligt på bilderna i länken i första inlägget. Min första reaktion när jag såg bilderna i inlägget var som TS - "så här kan det väl inte vara meningen att det ska vara?" Fast när jag kollar på hela väggen i den länken, så ser det ju helt ok ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.