Hej, jag har börjat undersöka data ifrån min Tibber pulse som läser av elmätaren i "realtid". Värdena nedan är hämtade ifrån deras GraphQL-api. Jag har upptäckt att när solenergi-produktionen är relativt låg så har jag både produktion och konsumption samtidigt. Är det ett normalt scenario?

Det jag kan se är att alla faser inte har samma "riktning" vid dessa tillfällen och att det kanske har med saken att göra? Alltså att jag konsumerar el på någon fas och producerar på en annan?

I andra exemplet nedan så borde jag ju klara mig på den el jag just nu producerar, men ändå köper jag 308 W
Varför händer detta?

Skärmdump av data från ett energihanteringssystem med markeringar kring elproduktion och konsumtionsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av ett API-svar med data om elkonsumtion och solenergiproduktion samt ström per fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Ja du svarar på det själv. Du har lite obalans mellan faserna och konsumerar på en och producerar på två.
 
B BSOD skrev:
Ja du svarar på det själv. Du har lite obalans mellan faserna och konsumerar på en och producerar på två.
Och att man har lite obalans mellan faserna är fullt naturligt?
 
B
Ja visst. Det mesta i huset är enfasmatade förbrukare, och det finns inget som aktivt jämnar ut lasten i huset. Så det blir obalans, men det tar nätägaren hand om.
 
Det här fick mig att undra en sak.
Finns det produkter som kan balansera detta så man slipper ha samtidig produktion och konsumtion?
Eller behövs inte det för att det räknas samman när nätägaren summerar varje timme?
 
M matbl skrev:
Det här fick mig att undra en sak.
Finns det produkter som kan balansera detta så man slipper ha samtidig produktion och konsumtion?
Eller behövs inte det för att det räknas samman när nätägaren summerar varje timme?
Hej matbl

Har du trefasig produktion dina solceller så är rimligen den produktionen lika stor i alla tre faserna.

Det som kan försvåra att leverera ”en lika stor produktion” i de tre faserna är om t.ex. elnätets spänningar ligger på olika nivåer eftersom det är samma likspänningsnivå som fördelas mellan tre faser i DC/AC omvandlaren i solcellsanläggningen.

Sedan kvarstår hur du fördelar dina laster på de tre faserna.

Har du bara trefaslaster så fördelas ditt effektuttag lika på tre faser. Alla de (olika stora) enfaslaster du har skapar däremot ett ojämnt effektuttag på de tre faserna.

Även olika stort in/utflöde av reaktiv effekt kan försvåra ett lika aktivt effektflöde på tre faserna. Detta eftersom spänningsnivån kan påverkas av det reaktiva effektflödet.

Har du en trefastransformator efter din elmätare så kan den hjälpa till att ”symmetrisera” dina enfasiga effektuttag till de tre faserna. Olika transformatorkopplingar har olika egenskaper i det fallet.

Det finns även kraftelektronik att köpa som ”symmetriserar” dina enfasiga effektuttag men det är ”inte gratis”, det kostar troligen mer än det smakar.

Vad är orsaken att du vill undvika ”samtidig produktion och konsumtion”?
 
Nja, jag försökte vända på resonemanget.
Förbrukningens koppling till respektive fas kan jag inte påverka.
Frågan var mer om det finns någon växelriktare som kan ta hänsyn till en obalanserad konsumtion och därmed lägga en större del av produktionen på en av faserna så att utmatningen tll nätet är lika på alla tre faser även om min last i huset inte är det.

Anledningen vore att inte behöva köpa effekt om tillräcklig effekt finns från solcellerna.
Men om alla tre faser ändå räknas samman av elbolaget så spelar det ju ingen roll. Gör de det?
Eller får man betala om man har förbrukning på en fas men leverans på de andra två?
 
M matbl skrev:
Nja, jag försökte vända på resonemanget.
Förbrukningens koppling till respektive fas kan jag inte påverka.
Frågan var mer om det finns någon växelriktare som kan ta hänsyn till en obalanserad konsumtion och därmed lägga en större del av produktionen på en av faserna så att utmatningen tll nätet är lika på alla tre faser även om min last i huset inte är det.

Anledningen vore att inte behöva köpa effekt om tillräcklig effekt finns från solcellerna.
Men om alla tre faser ändå räknas samman av elbolaget så spelar det ju ingen roll. Gör de det?
Eller får man betala om man har förbrukning på en fas men leverans på de andra två?
Hej matbl

Du frågar Men om alla tre faser ändå räknas samman av elbolaget så spelar det ju ingen roll.”

Jag tror, att debiteringen sker på trefasnivå.

Ser ingen anledning att man skulle komplicera debiteringen med tre separata register för effektuttag och tre separata register för inmatning och sedan hantera dessa register fasvis.

Den reaktiva effekten (som kan flöda åt två håll) och där större industrier har mätning och debitering har (vad jag känner till) hitintills hanterats på trefasig nivå.

Så länge vi haft en och tvåfasiga laster, så har det har alltid funnits en osymmetri mellan faserna gällande effektuttaget. Men eftersom flera hushåll delar på en distributionstransformator (där viss syntetisering sker) och hushållen har sin effektosymmetri på olika faser så har nog inte utfallet varit så, att det funnits någon anledning att ens diskutera separat debitering per fas.

Tillkomsten av att vi som hushållskunder kan ”sälja elenergi” är relativt nytt att vi men jag ser inget som idag, säger att separat enfasdebitering skulle behövas eller efterfrågas.

Du frågar ”Eller får man betala om man har förbrukning på en fas men leverans på de andra två?”

Det är nog bara om elnätsbolagen skulle få bekymmer med osymmetrisk belastning eller effektflöden etc. som frågan skulle ”lyftas” och lösningar efterfrågas. Men så länge det inte uppstår problem så är man ju inte intresserad att införa mer komplexitet i debiteringen.

Att man t.ex. har börjat införa effektavgifter (en del elnät har haft det länge) beror på att man vill lösa en problematik, inte att göra debiteringen mera komplex

Det var en ny och intressant fråga du ställde.

Det går ju även att kontakta sin elleverantör och fråga.
 
  • Gilla
kengren51
  • Laddar…
Om man kör tex en "tesla powerwall" UPS borde den då inte agera "buffert" mellan faserna och inkommande ström(solceller och nät)?
 
M Martin Lundmark skrev:
Jag tror, att debiteringen sker på trefasnivå. Ser ingen anledning att man skulle komplicera debiteringen med tre separata register för effektuttag och tre separata register för inmatning och sedan hantera dessa register fasvis.
Köper inte riktigt resonemanget och inte heller att de skulle behöva ha tre separata register. Jag vet inte i detalj hur en elmätare fungerar, men jag antar att den mäter faserna och summerar de positiva lasterna till "förbrukningskontot" och de negativa lasterna till "produktionskontot". Hos min elnätsleverantör har jag ett mätarnummer för konsumption och ett för produktion.

I fallet där man har uttag och inmatning samtidigt så justeras alltså de olika "räknarna" samtidigt. Jag kan bevisa det genom bilden nedan där jag har uttag på 2 faser och inmatning på 1. Cirka en minut mellan bilderna och se att både mätarställningen för konsumption respektive produktion har ökat.
Skärmdump av två JSON-dataströmmar som visar förändringar i elmätaravläsning för konsumption och produktion.

Jag har alltså både köpt och sålt minut denna minut och hade faserna kunnat balanseras så hade jag kunnat köpa lite mindre el och istället använda mer egenproducerad el själv.
 
A Alexander Hollin skrev:
Köper inte riktigt resonemanget och inte heller att de skulle behöva ha tre separata register. Jag vet inte i detalj hur en elmätare fungerar, men jag antar att den mäter faserna och summerar de positiva lasterna till "förbrukningskontot" och de negativa lasterna till "produktionskontot". Hos min elnätsleverantör har jag ett mätarnummer för konsumption och ett för produktion.

I fallet där man har uttag och inmatning samtidigt så justeras alltså de olika "räknarna" samtidigt. Jag kan bevisa det genom bilden nedan där jag har uttag på 2 faser och inmatning på 1. Cirka en minut mellan bilderna och se att både mätarställningen för konsumption respektive produktion har ökat.
[bild]

Jag har alltså både köpt och sålt minut denna minut och hade faserna kunnat balanseras så hade jag kunnat köpa lite mindre el och istället använda mer egenproducerad el själv.
Hej Alexander

Jag har själv ingen solcellsanläggning, men har, (i samband med mitt tidigare arbete) varit involverad i elkvalitéforskning på solceller.

Då lärde jag mig att man behövde två separata mätare för att kunna avläsa total elanvändning och total elproduktion.

Sedan betalade elbolaget för elproduktionen och tog betalt för elanvändningen (trefasenergin), som två separata enheter.

Jag förstår nog inte vad du försöker förklara.

Menar du med din beskrivning att subtraktionen görs ”direkt” och att det är bara mellanskillnaden (trefasenergin) som redovisas på ett räkneverk.

Du menar alltså att du inte ser din totala elanvändning (trefasenergin) och din totala elproduktion (trefasenergin), utan bara skillnaden däremellan på ditt räkneverk?
 
Redigerat:
A Alexander Hollin skrev:
Köper inte riktigt resonemanget och inte heller att de skulle behöva ha tre separata register. Jag vet inte i detalj hur en elmätare fungerar, men jag antar att den mäter faserna och summerar de positiva lasterna till "förbrukningskontot" och de negativa lasterna till "produktionskontot". Hos min elnätsleverantör har jag ett mätarnummer för konsumption och ett för produktion.

I fallet där man har uttag och inmatning samtidigt så justeras alltså de olika "räknarna" samtidigt. Jag kan bevisa det genom bilden nedan där jag har uttag på 2 faser och inmatning på 1. Cirka en minut mellan bilderna och se att både mätarställningen för konsumption respektive produktion har ökat.
[bild]

Jag har alltså både köpt och sålt minut denna minut och hade faserna kunnat balanseras så hade jag kunnat köpa lite mindre el och istället använda mer egenproducerad el själv.
Har du trefasig inmatning och inte begränsas av tariffsäkringen har det i fallet du visar ingen betydelse om du balanserar förbrukningen bättre. Nettot i snittet mätaren representerar är vad du behöver se till numera.
 
T tracker skrev:
[länk]
Hej tracker

Jag tänkte bl.a. på Ferroamp i det jag skrev om tidigare.

M Martin Lundmark skrev:
Har du en trefastransformator efter din elmätare så kan den hjälpa till att ”symmetrisera” dina enfasiga effektuttag till de tre faserna. Olika transformatorkopplingar har olika egenskaper i det fallet.

Det finns även kraftelektronik att köpa som ”symmetriserar” dina enfasiga effektuttag men det är ”inte gratis”, det kostar troligen mer än det smakar.
Men jag vet inte om det, i detta fallet, blir lönsamt....:thinking:
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Menar du med din beskrivning att subtraktionen gör ”direkt” och att det är bara mellanskillnaden som redovisas på ett räkneverk. Du menar alltså att du inte ser din totala elanvändning och din totala elproduktion, utan bara skillnaden däremellan på ditt räkneverk?
Nej jag menar att det är precis som du beskriver två räknare där jag får betala för elen på den ena och får ersättning på den andra (de två sista raderna i bilden).

GK100 GK100 skrev:
Har du trefasig inmatning och inte begränsas av tariffsäkringen har det i fallet du visar ingen betydelse om du balanserar förbrukningen bättre. Nettot i snittet mätaren representerar är vad du behöver se till numera.
Hur menar du? "Numera"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.