Jag hatar alla olika tags och system för laddning av elbilarna, verkligen hatar dem!

Med nya leverantörer för laddning som kommer hela tiden får man stå där som en idiot och testa de fem taggar/RFID kort jag har och till slut ändå ladda ner ytterligare en App för att få ladda... Suck...

Nu har ju fler och fler börjat erbjuda betalningen genom EasyPark, men då tillkommer ju en kostnad...

En fantastisk produktidé jag har är att helt enkelt integrera RFID chip'et i laddkontakten så laddaren känner av det och börjar ladda direkt!

Sen är det bara att övertyga alla tillverkare av laddsladdar att haka på, och alla laddleverantörer att implementera stöd för RFID laddsladdar. Easy peasy!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
M
just den funktionen har väl tesla haft sedan begynnelsen…
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Finns det inte redan en standard för laddning, fast kanske i bilen och inte i just sladden? Problemet är att inte alla infört den.
 
Varför hoppa över bäcken?

Går ju fint att tanka bilen med kortet så varför ska det alltid krånglas med rfid och sånt skit.
Borde vara kriminellt att inte ha betalning via betalkort.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F
L Lutte skrev:
Varför hoppa över bäcken?

Går ju fint att tanka bilen med kortet så varför ska det alltid krånglas med rfid och sånt skit.
Borde vara kriminellt att inte ha betalning via betalkort.
Fär att just laddning av bilar av nån anledning måste uppfinna hjulet varje gång men nöjer sig med 8-kantiga hjul trots att det funnits perfekta runda hjul i evigheter. Det är en omogen marknad och mer laglöst land än Texas (eller Hisingen för all del).
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
just den funktionen har väl tesla haft sedan begynnelsen…
Jo, men nu pratar vi om vettiga elbilar... 😏
 
L Lutte skrev:
Varför hoppa över bäcken?

Går ju fint att tanka bilen med kortet så varför ska det alltid krånglas med rfid och sånt skit.
Borde vara kriminellt att inte ha betalning via betalkort.
I Finland/Åland har Virta laddstationer som man kan använda betalkort, dock måste man först skapa ett App konto och registrera kortet där först.
 
F fsn skrev:
Fär att just laddning av bilar av nån anledning måste uppfinna hjulet varje gång men nöjer sig med 8-kantiga hjul trots att det funnits perfekta runda hjul i evigheter. Det är en omogen marknad och mer laglöst land än Texas (eller Hisingen för all del).
Men Texasborna har inte problem att ladda elbil 😁
 
  • Haha
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Vi som fortfarande använder kontanter då, hur laddar man då?
 
  • Haha
@ndreas
  • Laddar…
Utan kort och bara kontanter, blir att ha reservtansportmedel ( cykel ) i bakluckan 🙂
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tveksamt om man behöver ladda sin häst och vagn? Så ni med kontanter klarar er ganska fint.
 
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
RoTe
Dom som inte vill bli registrerade var dom reser nånstans får skaffa fossildriven generator att ladda bilen från alltså.
 
RoTe RoTe skrev:
Dom som inte vill bli registrerade var dom reser nånstans får skaffa fossildriven generator att ladda bilen från alltså.
Inte bara på resande fot eller fordon räcker tydligen inte
Att vara tvungen att registrera sig har gått för långt, ett registreringssamhälle där all finns i register är av ondo. Allt ska reggas idag. Likaså om du ett kort för livsmedel, så vet dom exakt hur många liter mjölk du köper i veckan. Vad dom nu ska ha det för begriper jag inte, allt ska registreras, Det ska vara upp till var och en, om dom vill regga sig eller inte. Bara att ett problem uppstår utan reggning, utestängning från många olika ställen. finner det makabert. Själv ingen som reggar mig i tid och otid
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fsn skrev:
Fär att just laddning av bilar av nån anledning måste uppfinna hjulet varje gång men nöjer sig med 8-kantiga hjul trots att det funnits perfekta runda hjul i evigheter. Det är en omogen marknad och mer laglöst land än Texas (eller Hisingen för all del).
Precis och det stör mig något enormt, vi har en och dom olika leverantörerna måste sitta och brainstorma om hur man kan göra det så invecklat som möjligt. O appar jag bokstavligen hatat appar. Appar ska vara en frivillig grej o inget måste.

o lägga in sitt betalkort i en app som ör utvecklad av ett gäng ithippies i en källare i Solna är man inte sugen på.
anders07 anders07 skrev:
I Finland/Åland har Virta laddstationer som man kan använda betalkort, dock måste man först skapa ett App konto och registrera kortet där först.
Varför? Det är ju som att torka sig i arslet innan man skiter. Helt ologiskt.

Jag drar mig för att använda elbilen om vi ska ladda efter vägen just pga dessa jävla skitlösningar.
Kör då hellre våran dieselbil för 10ggr kostnaden
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag råkade ut för "inkompetibelhet" just idag. Skulle snabbladda lite så jag var säker på att komma fram. Svänger in på en Cirkel K som hade Ionity-laddare istället för de egna laddarna. Står tydligt att de kan startas med Cirkel K appen men icke... höll på i 20-30min men slutade att jag fick köra vidare. Jag kom insladdande med 3% kvar till slutdestination...
 
  • Haha
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.