Köpte markrör (110mm markavloppsrör) hos Hornbach. Blev konfunderad över klassningen på dessa. SN4 är inte vad vi är vana vid i Sverige, vi brukar ha SN8 eller ibland SN12. Åkte tillbaka till butiken och frågade och det visade sig att dessa t.ex. inte är godkända i kommunal mark. Säljaren berättade att det inte är lönt att ta detta med inköp på huvudkontoret.
Rådet jag fick från säljaren var att returnera rören!
Fick också veta att deras grå avloppsrör inte är godkända för ingjutning i t.ex. plattan i Sverige.
Försökte kontakta huvudkontoret för att få ett svar. Uppenbart att växeln fått i uppgift att sålla bort den här typen av samtal. Efter att blivit förhalat av telefonisten i en dryg halvtimme så var det bara att ge upp.
Säljer jag fastigheten så är det jag som är ansvarig mot min köpare, jag vill inte ligga sömnlös i 10år för att jag använt fel rör.
Är det fler produkter från Honbach som inte möter svenska regler som man skall akta sig för att köpa?
Tipsa gärna!
 
  • Wow
karlmb
  • Laddar…
Flertalet bygglador har ju endast B-klassade rör och delar så det lär ju gjutas in ett antal rör som inte är enligt reglerna. Finns gott om trådar om det här med slutsatsen att Bauhaus, hornbach mfl går bort och man konstigt nog får åka till Biltema för att hitta bd-klassat (om man nu inte köper från något seriöst ställe)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.