S
I huset vi tagit över har vi upptäckt att det under typ 50 år vuxit rötter från diverse växtlighet, in i rören (under mark, ut i ”brunn”) dit vattnet från hängrännor/stuprör leder.

”De sitter som berget”. Vi lyckades efter mkt kämpande få ut allt (vi pratar flera meter) ur det ena av två rör, men i det andra har rötterna uppenbarligen vuxit så långt så att vi inte lyckas få bort detta.
Vi har kört med högtryck/iller.

Finns det månne något medel på marknaden som kan hjälpa till genom att luckra upp härvan tillräckligt mkt för att vi skall kunna dra loss det? (Någon nämnde ammoniak.)

Materialet är vanliga plaströr. Bruna/orange.
 
  • Gilla
Perro456
  • Laddar…
Har rötterna kommit in i rören så är det enda vettiga alternativet att byta rören. För även om du får bort det som blockerar rören så kommer rötterna fortsätta växa och du få samma problem om något år.

När rötter tar sig in i plaströr så tyder det dessutom på att någon skarv är otät och då kommer vatten läcka ut om rötterna nu skulle försvinna. Mindre allvarligt om det bara är dagvatten, inte bra om det är avlopp. Sättningar eller fuktproblem är att vänta i det läget.
 
S
Jag kompletterar infon (bättre beskrivning)...

Detta rör sig om dagvattenledningar en bit ner i marken. Det har tidigare varit mängder med växtlighet ovanpå men allt det tillhör nu historieboken (vi lägger plattor över hela ytan).
 
  • Person som står bredvid ett grävt hål där dagvattenledningar ska installeras, med verktyg och bar jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte redan är löst så kolla med slamsugaren eller någon som håller på med rörinfodring de brukar stöta på det mesta och har ofta även lösningen.
 
S Spanarn10 skrev:
I huset vi tagit över har vi upptäckt att det under typ 50 år vuxit rötter från diverse växtlighet, in i rören (under mark, ut i ”brunn”) dit vattnet från hängrännor/stuprör leder.

”De sitter som berget”. Vi lyckades efter mkt kämpande få ut allt (vi pratar flera meter) ur det ena av två rör, men i det andra har rötterna uppenbarligen vuxit så långt så att vi inte lyckas få bort detta.
Vi har kört med högtryck/iller.

Finns det månne något medel på marknaden som kan hjälpa till genom att luckra upp härvan tillräckligt mkt för att vi skall kunna dra loss det? (Någon nämnde ammoniak.)

Materialet är vanliga plaströr. Bruna/orange.
Hej!
Hur gjorde ni när ni fick ut rötterna? Sitter med liknande….min ”iller” tar sig inte igenom…
Med vänlig hälsning, Marcus
 
S
E Elmakko skrev:
Hej!
Hur gjorde ni när ni fick ut rötterna? Sitter med liknande….min ”iller” tar sig inte igenom…
Med vänlig hälsning, Marcus
Inser att jag under åren som passerat sen dess har glömt en del detaljer kring det hela... men här är ett "fångst-foto"...


En stor rot som vuxit under asfalt och brutit upp ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.