Hej
Har en tvättstuga i källaren där putsen på ena väggen (som är en yttervägg dvs husgrunden) släpper på sina ställen. Jag har påbörjat kakling av väggar, men bara en innervägg hittills, som var stabil och fast.
Väggen som är påverkad ska kaklas och i hörnet ska det bli en dusch.
Vilka steg ska jag göra här?
Fuktspärr mot ytterväggar i källare - ska inte sättas eller hur?
Räcker det att knacka bort lös puts och sen antingen spackla upp till jämn yta eller låta kakelfixet lösa ojämnheterna?
Ytterväggarna är murade block och huset är sen -46.
 
M mazz skrev:
Hej
Har en tvättstuga i källaren där putsen på ena väggen (som är en yttervägg dvs husgrunden) släpper på sina ställen. Jag har påbörjat kakling av väggar, men bara en innervägg hittills, som var stabil och fast.
Väggen som är påverkad ska kaklas och i hörnet ska det bli en dusch.
Vilka steg ska jag göra här?
Fuktspärr mot ytterväggar i källare - ska inte sättas eller hur?
Räcker det att knacka bort lös puts och sen antingen spackla upp till jämn yta eller låta kakelfixet lösa ojämnheterna?
Ytterväggarna är murade block och huset är sen -46.
Mitt hus har samma ålder. Samma problem och jag kaklade hela tvättstugan.
Knackade bort all lös puts. Tvättade med högtryckstvätt, roterande jetmunstycke. Lagade alla ställen där putsen var borta med putsbruk och sedan kaklade. Har fungerat helt fint.
 
BirgitS
M mazz skrev:
Fuktspärr mot ytterväggar i källare - ska inte sättas eller hur?
Det brukar väl rekommenderas att man har tätskikt i själva duschen och en bit på sidan av men inte i resten av badrummet när det är oisolerad betongplatta.
 
Vi har en liknande situation och vi väljer nog att montera en duschkabin för att slippa risken för problem med tätskikt och oisolerade betongväggar/golv.

/M
 
M mgranbom skrev:
Vi har en liknande situation och vi väljer nog att montera en duschkabin för att slippa risken för problem med tätskikt och oisolerade betongväggar/golv.

/M
Vad skulle det kunna bli i en oisolerad källare med betonggolv och väggar i ett gammalt hus?
Duschkabin är djävulens påfund och ett helsicke att hålla rent.
 
M mazz skrev:
Hej
Har en tvättstuga i källaren där putsen på ena väggen (som är en yttervägg dvs husgrunden) släpper på sina ställen. Jag har påbörjat kakling av väggar, men bara en innervägg hittills, som var stabil och fast.
Väggen som är påverkad ska kaklas och i hörnet ska det bli en dusch.
Vilka steg ska jag göra här?
Fuktspärr mot ytterväggar i källare - ska inte sättas eller hur?
Räcker det att knacka bort lös puts och sen antingen spackla upp till jämn yta eller låta kakelfixet lösa ojämnheterna?
Ytterväggarna är murade block och huset är sen -46.
Hej,
Vi hade motsvarande situation i vårt hus från -23.
Lös puts och betong knackades bort, vägg och golv lagades med kalkputs respektive betong/flytspackel.
Diffusionsöppet tätskikt lades på golv, något större än duschytan, och ca 10cm upp på vägg.
Sedan kakel och klinker.

Beskrivning av våtrum i källare med tillskjutande fukt
https://media-pms2.schoenox.net/schonox/brochures/vatrum-i-kallare.pdf

/mvh Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.