Jag håller på och renoverar vardagsrummet i vår lägenhet. I helgen var det dags att måla taket som jag omsorgsfullt reparerat. Resultatet blev inte helt lyckat. Lite bakgrund:

Huset är byggt 1895 och det skulle inte förvåna mig om det understa lagret i taket är från den tiden. Det var en hel del sprickor i färgen som jag ville reparera. Jag drog loss den färg som lossnade lätt. Under den fanns ett gulaktigt lager med vad jag skulle beskriva som porös sand med någon form av bindningsämne i (gammaldags puts?). I denna sandblandning är det någon form av tunna träribbor som jag antar ger stabilitet. Där färgen var sprucken var det som regel sprickor i sand/puts lagret också. Jag pillade bort allt som verkade löst, spacklade igen, och slipade.

Efter att målfärgen börjat torka så dök det upp sprickor i den (vanlig latex takfärg). Det verkar som om fukten i målarfärgen har fått färgen under att släppa. Eftersom det de sista dagarna blivit drastiskt kallare tror jag även att temperaturskillnader fått taket att röra på sig lite så att det dykt upp nya sprickor som jag missade då jag gick över det första gången.

Nu har jag gått en ny runda och skrapat bort allt löst i alla sprickor och spacklat igen hålen som blev efter det. Jag är dock lite rädd att jag är inne på en evighetsrunda där varje gång jag målar så kommer det dyka upp nya sprickor och så får jag börja om igen. Finns det något sätt att förhindra att det fortsätter spricka ? Och borde jag gått tillväga på något annat sätt ? Jag har 3 rum till med samma tak som behöver samma ansiktslyftning så jag byter gärna teknik om jag gör fel.

Jag har hittills kört uteslutande med sandspackel (grov för att fylla ut och sen ett tunnt lager fint på det).

Att slänga upp skivor eller säkna taket är inget alternativ då det är stukatur både mitt i och längs med väggarna som jag inte har lust börja ta ner och montera upp igen.

Bilderna visar före målning, efter målning och mitt i spacklingsrundan, close-up av det som gömmer sig i en av sprickorna.
 
  • _DSC2539.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC2556.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC2563.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Lini!
Det här kan jag en del om och kan guida dig om du vill. :)
Det du har är kalkpustat trä (väggar och tak). Den metod som de använt hos dig kallas revertering.

Det du kallar ”pinnar” är bast som är ihopfästa med tunna ståltrådar till ett stort nät som sedan fästs på trät. Därefter har väggarna putsats och bast och ståltråd bildar ett fästskikt för putsen. När trät i väggarna och taket sedan rör sig med årstiderna kan de göra det bakom basten utan att påverka putsen. Basten tjänar då som ett glidskikt mellan trä och puts. Det här fungerar mycket bra men ibland som i ditt fall behöver putsen repareras.

Vissa av dina väggar liksom taket är som sagt reverterade, men beroende på hur huset är byggt kan andra väggar (de som är bärande och de som bildar fasaden) vara murade. Där sitter i så fall putsen direkt på teglet.

1) Vad du nu först skall ta reda på är om färgen i ditt tak är en limfärg eller inte. Det gör du på följande sätt:
Tag en fuktad trasa och tryck den mot takfärgen. Suger färgen då genast åt sig fukten i trasan och blidar en mörk fläck är det förmodligen limfärg. Gnugga sedan lite försiktigt med trasan på färgen, löser färgen då upp sig är det bekräftat att det är en limfärg.

Gör detta först och tala om resultatet här, så fortsätter vi sedan vidare med resten. :)
 
Vass, inte bast :)
 
morsan skrev:
Vass, inte bast :)
Självklart morsan, hur kunde jag skriva bast??? :blushing:
Vass ska det naturligtvis stå, det är ju inga kjolar, som putsen sitter på. :D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.