Hejsan!

I ett tappert försök att försöka bräcka oss in på bostadsmarknaden köpte jag och min fru en förfallen bostadsrätt som aldrig blivit renoverad.

Problemet jag har är att samtliga väggar har 20+ lager tapet från 50-talet och framåt som varvats med färglager. Väggen är i lättbetong och är således oerhört känslig för skrapning.

Första och minsta rummet av 3 tog mig ca 3 månader av intensivt arbete med ångmaskin och plastskrapa efterföljt av bredspackling, grundmålning och nytapetsering.

Eftersom jag hellre bränner ner hela bostadsrättsföreningen än att göra detta igen i de andra rummen har jag försökt komma på alternativa lösninar som jag ville diskutera här.

Min plan nu är att ta bort de översta lagren som sitter relativt löst samt skära ut bubblor där tapeten släppt därefter grundmålar jag med en primer för att sedan spackla ut ojämnheter i väggen för att sedan grundmåla den släta väggen.

Jag har dock noll erfarenhet av renovering, och jag vet inte om detta funkar, eller om man måste få väggarna kala. Jag tänker därför att jag dubbelkollar här innan jag drar igång.

Andra lösningar välkomnas varmt!
 
Varför inte köra renoveringsgips? Bara att skruva upp, spackla skarvarna som vanligt och sen är du i mål.
 
H Hans G2 skrev:
Varför inte köra renoveringsgips? Bara att skruva upp, spackla skarvarna som vanligt och sen är du i mål.
Hej Hans!

Vi provade renoveringsgips, men hade otroliga problem med att skruva upp den i den kassa betongen. Väggen smulades i stort sett sönder och sprack på ett ställe, så vi övergav idén. Därefter kommer problematiken med att få till alla dörrkarmar och annat att passa gipset, vilket innebär en del extraarbete.
 
Limma renoveringsgips borde vara ett alternativ? Se
 
W woodrat skrev:
Limma renoveringsgips borde vara ett alternativ? Se [media]
Frågan är hur fasen jag löser påbyggnaden som blir runt fönster och dörrar..
 
Det går utmärkt att spackla på tapet så länge den sitter fast till att börja med. De delar som inte kommer loss frivilligt med ånga och milt våld sitter ju bevisligen fast rätt bra.

Om det blir väldigt ojämnt efter att ni har rivit lös tapet kan ni behöva spackla flera gånger innan det blir slätt, och antagligen bredspackla hela ytan om ni vill ha det riktigt plant.
 
Påbyggnaden runt fönster och dörrar löser du med klackfoder, eller som på bilden med foder och list.
37580-1ab03b713ab44b4e652caff80c41d14b.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.