Har haft rörmocken här i fem dagar!
När jag värmde min acktank med elpatronen (innan sotaren kommer) från brunnskallt till 50 grader en fentedel av tanken så steg trycket med en halv bar! Det kan ju aldrig funka, tänk när jag skall värma hela 3000 liter till 80 grader!
Vattnet kommer ju forsa genom säkerhetsventilen.
Jag använder mig av ett 200 liters tryckkärl, (dimensionerat av vvs-firman.)
Jag frågade rörmocken om jag måste fylla med tryckluft men han sa att det är luft i tryckkärlet så det behövs inte.
Vad kan det vara för fel?
 
Hur högt har du till högsta element? Om du bor i normalt 1,5planshus med pannan i källaren så behöver du antagligen 4-600l tryckkärl.
 
200 låter för lite, vad har du för säkerhetsventil, 1,5, 2, 2,5 bar, och hur hög vattenpelare?
Exempel: 7m vattenpelare, 1,5 bar säkerhetsventil/max drifttryck och 3500 l total systemvolym ger 454 l erforderlig kärlvolym...
 
Tidigare när jag hade öppet exp.kärl på vinden så visade det 0,5 bar.
Säkerhetsventilen är på 2 bar.
 
Hej

200 liter låter i minsta laget, ska ju egentligen vara ca 10% av totala vattenvolymen om du har ett tryckkärl, men det du kan göra är att prova att släppa ut lite av förtrycket i kärlet, brukar vara upp-pumpat till ca 1,5 - 2 kilo, så fick jag göra, har ett 250 liters kärl till 1750 liter vatten, hade 2 kilo i mitt kärl, och fick släppa ut luften till 0.7 kilo för att det skulle fungera, nu ligger trycket på ca 0,6 kilo när det är dags att elda, o drygt 1 bar när det är 95 grader både i topp o botten på tankarna.
Enligt min röris (känner honom även privat) så ska det inte vara några problem med att släppa ut trycket i alla fall ner till 0,5 kilo

MVH Kim
 
glömde att skriva att det sitter en bilventil på kärlet, där mäter du och släpper ut trycket.
 
Det där med 10% av totala vattenvolymen, var hittar man sådan information.
Vore bra att visa röris svart på vitt.
Intressant med tryckminskning, kan det vara så att kärlet är så upppumpat att till och med säkerhetsventilen släpper innan kärlet börjar jobba?
Får kolla trycket imorgon.
 
10% av volymen är en lite för grov tumregel, kärlets storlek beror av volym, vattenpelarens höjd, max drifttryck, max drifttemp och kärlets placering i anläggningen.
För att mäta trycket måste kärlet vara avlastat och tomt på vatten.
0,5 bar tyder på nånstans runt 5 m vattenpelare, vilket tillsammans med 2 bar och 90 grader ger 271 l erforderlig kärlvolym, dvs 300 l, på ett "vanligt" slutet expansionskärl.
Det finns expkärl med något slags tryckhållningsmodul, jag vet inte hur dessa fungerar, jag antar att du har ett "vanligt"?
Beräkningsprogram finns på Beulcos hemsida, ett excelark, svaret hittas under "ipx", tittat du på "cirex slutet" blir det fel...
 
Ja har pratat me en på borö-pannan och han tyckte att man ska ha ca 14% exp, kärl som ska vara kopplad så lågt som möjligt på tanken,då håller dom bäst.
Jag har åxå pratat me en rörmockare och han tippsade om att inte fylla på med rätt tryck föränn tankarna är uppvärmda, vet inte hur det funkar men jag ska testa när jag kan provköra mitt system.
Jag satte ett 250 liters kärl till mina ca 1800 liter totalvolym.
 
sHoTTkY skrev:
Hej

200 liter låter i minsta laget, ska ju egentligen vara ca 10% av totala vattenvolymen om du har ett tryckkärl, men det du kan göra är att prova att släppa ut lite av förtrycket i kärlet, brukar vara upp-pumpat till ca 1,5 - 2 kilo, så fick jag göra, har ett 250 liters kärl till 1750 liter vatten, hade 2 kilo i mitt kärl, och fick släppa ut luften till 0.7 kilo för att det skulle fungera, nu ligger trycket på ca 0,6 kilo när det är dags att elda, o drygt 1 bar när det är 95 grader både i topp o botten på tankarna.
Enligt min röris (känner honom även privat) så ska det inte vara några problem med att släppa ut trycket i alla fall ner till 0,5 kilo

MVH Kim
Kan bara hålla med om att 200 l är i minsta laget..

Mitt kärl va oxå förtrycket på 2 bar då det installerades så jag släppte ut så det blev 0,6 bar i kärlet..
Rörkrökarn sa att så är det oftast nu, Förr provtrycktes kärlen o sen släppte dom ut trycket men det verkar inte alltid göras nu sa han..
 
Hade oxå rejält med förtryck (runt 6bar) märkte jag när jag började elda för nån vecka sedan, trycket sköt i höjden och det kom inte in en liter i kärlet, har nu tömt kvävgas lite efterssom och det verkar fungera.
 
Här har du ett beräkningsprogram från beulco, kolla under tryckkärl sedan är länk till programmet till höger
http://www.beulco.se/
 
Jag har nu sänkt trycket i tryckkärlet till ca 0,6bar när jag hade kallt vatten i tanken.
När jag eldat upp 3/5 av tanken i 80 grader så har trycket i systemet ökat från 0,5 till 1,5 bar.
Jag tycker det verkar på tok för högt och att kärlet är för litet.
 
_ap_
ditt kärl är garanterat för litet, här är ett fint beräknings program kör det och kolla.
http://www.ahlsell.se/upload/3219/Flamco.xls
Är bara tanken 3000L + panna ca130L + system 100L ska kärlet vara krink 400-500L stort
skönt för dig att en firma gjort jobbet bara be dom slänga dit ett nytt kärl, eller ett till.
 
Jag har nyligen fått samma konfiguration som du installerad, alltså solo innova 30 och 3000 l tank. Jag har 2*200l tryckkärl, och det funkar fint. Översta elementet sitter ca 4 m ovanför tryckkärlet => 0,4 + (0,2 till 0,3) = ca 0,65 bars förtryck i kärlet (har jag lärt mig). Funkar kalas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.