När vi torkar tvätten i vår cylinda tummlare så blir det blött på väggar och speglar....så mycket att det rinner ...trots att pax fläkten är i gång.
Nu provade vi att leda in vattnet i behållaren i stället för direkt i avloppet....det blev bättre men fortfarande är luften väldigt fuktig.
Någon som varit med om det ....för visst ska man kunna ta till vara värmen utan att få fuktskador.
 
Njaa. vad är det för tumlare?

De flesta moderna tumlare är av kondenstyp, det betyder att luften som roterar inne i tumlaren och som är fuktig, kyls av i en värmeväxlare, vattnet kondenserar då i värmeväxlaren och samlas upp i en behållare (eller leds direkt till avlopp). Kylluften som kyler växlaren har då aldrig kommit i kontakt med fukten och är torr och fin, kan värma tvättstugan och ev. mer om man håller dörren öppen.

Men om din tumlare släpper ut fuktig luft, och alltså inte är av kondenstyp så är det väldigt viktigt att den luften sugs ut ur huset. Den är så mättad med fukt att vatten kommer att fällas ut på alla ytor som är lite svala. Du kommer att få mögelproblem, både synligt och inne i väggar etc, om du inte ser till att luften sugs ut.
 
Våran tumlare är en kondenstumlare.
Därför undrar jag vad som kan vara fel.
 
rengjort alla filter mm ?
 
Rengjort kondensorn oxå?
 
Ja jag har gjort rent allt
man bör...
Förrut trodde vi att det kom ånga från varmvattnet som gick ut i avloppet.
Men nu har vi ju kopplat så att det går in i behållaren , och det blir ju fortfarande blött.
I behållaren kommer det max en liter av en full tvätt, vilket är betydlitgt mindre än den vi har nere.
 
Ring Cylinda Service!
 
Göran.W
Hej alla kondens tumlare läcker lite ånga.
Skulle gisa på att 10% av det kondenserade vattnet är normalt.
När jag säljer kondens tumlare brukar jag fråga var dom ska stå för i liten toalett blir det problem med kondens utan undantag.
Ett vanligt fel är att man stänger dörren till tvätt stugan och då blir det riktigt varmt som i sin tur försämrar kondenseringen så gång tiden blir längre och då får maskinen även längre tid på sig att läcka ut ånga från skarvar och lucka.
Under torkning av en tvätt gissar jag på att 1-2dl hamnar i luften, vilket blir ett stort problem om man har tumlaren i ett litet utrymme och då räcker inte en pax fläkt långt.
 
Hemmakatten
Vi har samma problem och har fått samma förklaring som Göran skriver om ovan. Vi har en mkt liten och välpanerad tvättstuga komplett med skåp och rosfri diskbänk. Hellre en liten tvättstuga än tvättmaskin i badrummet. :)

Vid långa torktumlingspass måste dörren stå öppen annar får vi kondens. Vi har FTX i huset men utsuget i tvättstugan inte tillräcklig för timmars torktumlande. Oss gör det inget att ha dörren öppen ett tag.
 
Tack för svaren...då är det säkert så, vi har dörren stängd med pax-fläkten på.
Fast det räcker ju inte tydligen.
Får ha dörren öppen i stället.
 
Göran.W
Antog att dörren var stäng.
Säljare brukar bara vilja sälja och glömer helt den biten med information eller saknar kunskapen.
Berätta gärna hur det går med dörren öppen.

Göran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.