Hur skulle ni tänka/göra?
Jag är en lekman i trubbel.

2009 tog vi kontakt med alla grannar och samfällighet och fick påskrivet och godkänt en skiss på bygglov som tidigare blivit godkänt av kommunen hos en annan granne.

2010 skickades detta in till kommunen och då hade kraven för att få bygglov förändrats och man begärde in bättre underlag från mig.

2011 tog jag kontakt med en en erfaren arkitekt som är medlem i Sveriges arkitekter, har försäkring och och arbetar efter avtal. Han ritade min tillbyggnad och måttsatte allt och det skickades till kommunen som godkände mitt bygglov på sommaren 2011 men jag skulle ha byggsamråd K-ritningar etc.

I slutet av 2011 så fick jag kontakt med en jätte-bra entreprenör som är certifierad KA , besiktningsman. Jag beställde K-ritningar och allt annat från ett företag som bara sysslar med byggnadsteknik och byggsamrådet gick bra och kontrollplan och allt är godkänt och vi fick börja vår byggnation.

När plattan är klar och när "stommen" kommit upp så ser jag att kanten på byggnationen i framkant inte löper parallellt med min grannes fasad. Jag pratar med min KA som förklarar att måtten stämmer med vad jag fått bygglov för och jag mäter själv och allt stämmer perfekt. Nu är det fredag så jag går in och söker mina grannar och försöker ringa min arkitekt och kommunen för att kolla för jag kan inte se på profilritning eller fasad att det skulle bli på detta sättet. Ingen går att nå och på helgen kommer min granne och är förstås upprörd över att det inte blivit som de har trott.

Den nya delen sticker ut 37 cm från grannens fasadliv.

I måndags tar jag kontakt med arkitekten som konstaterar att han gjort fel gällande måttet på plattan. Min KA konsterar att om jag ska göra om så måste jag få till ett nytt bygglov, stommen tas ner, hela grundplattan måste göras om (eftersom den är förstärkt i kanten + att jag har värmeslingor). Arkitekten säger att även fast mina grannar är missnöjda är tillbyggnaden ritad enligt gällande plan och att jag egentligen inte kanske fått bygglov för min entré om han gjort den mindre eftersom i det fallet hade det inte hållit i storlek för mått om handikappanpassning.

På kommunen går det inte att få tag i någon av de två handläggare som har haft mitt ärende eftersom det är sportlov. Jag har sagt till min KA att vi måste vänta tills på tisdag (så att jag kan prata med ngn handläggare på måndag) med att fortsätta med något.

Jag kan tacka min lyckliga stjärna för att jag har anlitat bra folk så jag känner nog att jag själv gjort vad jag kunnat men jag känner mig som jag sitter mellan ett berg och ett hårt ställe.

Är det någon som har en tanke runt vad som kan hända i sådana här fall? Jag önskar just nu att jag aldrig kommit på tanken att göra något åt min boende situation. :thumbdown:

Grannen var inne och vrålade åt mig i måndags kväll eftersom jag låtit hantverkarna lägga på takstolar för att kunna täcka mitt tak ordentligt i tisdags, allt material ligger på gården och samfälligheten har ok att det ligger så länge det inte blir vår och folk vill vara där... Grannen är bara superarg och där finns ingen som helst vilja till att försöka lösa situationen vi har aldrig haft ngn relation innan de senaste 10 åren varken bra eller dålig men det känns för mig som om dom passar på att gapa och bete sig.

Min entreprenör har två hus som kommer i april så det är inte säkert att han kan hjälpa mig om en månad.

Visst har jag förstått att jag måste vara byggherre men någonstans trodde jag att om man bara anlitade experter och tog god tid på sig att kolla så mycket som för en själv är möjligt så skulle det gå bra.

Min rädsla är att om bygglovet nu är helt ok med kommunen så kommer arkitektens försäkringsbolag inte gå in eftersom jag inte lidit någon skada. Isåfall skulle det kosta mig nya bygglovshandlingar ca 70 000 för all byggnation och ny platta som ska till och sedan står jag utan entreprenör eftersom han inte kommer ha möjlighet att hjälpa mig och de pengarna har inte jag.

Andra alternativet är isåfall att de fortsätter bygger, lovet överklagas och jag antingen får rätt eller fel och måste riva.

Jag är så himla ledsen över allt detta.
 
Jag begriper inte riktigt.... Är tillbyggnaden utförd enligt bygglovet eller inte?
 
Varför är du ledsen har du beviljat bygglov är det bara att körapå. Grannsämja är överskattat, umgås gör man med sina vänner, grannarna hälsar man på när man hämtar tidningen:)
 
Allt är gjort enligt bygglovet men två av ritningarna stämmer inte eftersom man inte riktigt ser på varken fasad eller profilritning att det kommer att gå ut framför grannen. Men bygglovet är beviljat men jag blir ju förstås orolig om ngt ska bli knas eftersom allt inte varit korrekt på ritningarna...
 
Ring din handläggare på bygglovsenheten och rådfråga.
 
harry73
Du fick vad du beställde och vad kommunen gav dig bygglov för, så där kan du bara vara nöjd.
Viktigaste frågan blir då, fick du vad du förväntade dig och är du nöjd med resultatet?

Du fick avslag på din första ansökan och anlitade en arkitekt som ritade tillbyggnad enligt konstens alla reglar och tog hänsyn till handikappanpasbarhet mm. Frågan är då, Om du hade upptäckt att huset sticker ut innan bygget hade du då avstått från tillbygnaden eller hade du ändå gått vidare.

För då är det bara för grannens skull att du övervägar attgöra om tillbyggnaden. Det tycker jag är väldig snäll mot en granne som man inte har kontakt med på 10 år.
Kontrollera hur länge överklagandetiden är
 
Jag fick aldrig något avslag utan dom ville bara att jag skulle förtydliga med bättre ritningar. Jag är jätte-nöjd med tillbyggnaden men arkitekten har råkat göra den större än både han och jag hade planerat och därför har han inte ritat fasadliv och grannprofilen på det sättet han hade gjort om vi gemensamt bestämt att göra så. Nu har han istället för att skriva 1400 råkat skriva 1800 så min utbyggnad blev större än vad som är det som brukar göras i vårat område. Därför tycker förstås inte grannen att det är vad han en gång i tiden "godkänt" (om det nu överhuvudtaget behövs något godkännande från grannar eller inte vet jag ärligt inte utan jag har bara gjort som jag tyckt varit rätt och riktigt)

Den springande punkten i det hela blir ju eg om min granne kan och kan möjligtvis få rätt om han överklagar detta bygglovet som då gör honom förbannad. Sedan att jag helst hade sett att inte skapa någon grannfejd med min byggnation det är ju ngt som jag inte har råd att förlora massa pengar på.... Eftersom han nu hävdar att han inte sett denna variant på bygglovet så kan han väl säkert överklaga och då är frågan vad krävs för att han ska få rätt och jag ska sitta dåligt till.

Om jag hade vetat att kroppen sticker ut innan så hade jag kontaktat mina grannar innan byggnation och jag hade förmodligen försökt få bygglov på precis samma sätt som andra fått i mitt område, i linje med grannen.

Det är förstås bara för grannens skulle jag skulle vilja göra om jag gynnas ju inte på ngt sätt av av att få mindre yta och en sämre tillbyggnad. UNDER förutsättning att inte jag kan bli tvungen att riva då handlar det ju också om min egen ekonomi och jag har inte pengarna att sätta mig i en sådan situation.
 
harry73
Så dit intresse är att bygglovet gäller och inte överklagas, eller att du får ful ersättning om arkitektens fel i ritningen gör att beslutet kan överklagas och att du måste riva tillbygnaden. Det känns att du måste prata med din arkitekt om vad sin försäkring täcker och eventuellt prata med en jurist om vad du kan kräva av din arkitekt.

Om grannen tänker överklaga gör han det inom kort, så det kan vara smart att vänta lite med att bygga vidare, och sen kan du höra med kommunen om det fortfarande finns möjlighet till att överklaga beslutet.
 
Som jag ser det kan det gå på 2 sätt.

Handläggaren godkänner ändringen och ni fortsätter bygga.

Eller

Handläggaren Anser att felaktiga ritningar har lämnats in då inte anslutningen mot grannens byggnad varit ritat rätt.

Men är det enligt det plan även som ark ritat så godkänner nog handläggaren det.

Du behöver inte vara orolig. Det kommer lösa sig.
 
Nu vet jag inte om jag är helt rätt ute; men är det inte så att bygglov som beviljats med de nya reglerna som infördes (1:a maj 2011 tror jag det var) inte går att överklaga, eller?
 
harry73 - Jo, jag ska försöka luska i detta med arkitekten, han är väl inte så värst sugen på att ens ringa och prata med någon av juristerna på sveriges arkitekter som jag ville att han skulle försöka. Han är jätte-trevlig men jag tror han är lite chockad och ledsen över att ha gjort fel och han hade nog hoppats att grannarna skulle bli glada igen bara han gjorde en solstudie som visade att dom inte tappade så mycket ljus pga byggnationen....

Ricken Tack, jag hoppas verkligen du har rätt. Lite obehagligt när det blir så här och man känner sig helt oförberedd på det.

PCLarsson Jag fick visserligen inte bygglovet godkänt förren 2011-06-11 men jag hade lämnat in handlingarna långt före det så jag tror dessvärre mitt lov är godkänt med den gamla plan och byggnadslagen vilket vad jag förstått det innebär att dom kan överklaga tills dom eller jag dör typ om jag fattat det rätt.


Dock undrar jag lite över om det skulle vara möjligt att söka nytt bygglov för samma åtgärd? Fast i och med att byggnationen redan är igång så är ju inte heller det optimalt. Svårt att se ljust på situationen. Om det inte löser sig ganska snart kan ju folk välja att börja anmäla mig för att det ligger en massa material och ser för förfärligt ut på lilla radhusplätten...

Tack för alla svar. Jag hoppas jag får bra svar från handläggaren på måndag. Jag berättar lite här vad som händer.
 
Tror inte att inlämningsdatumet har ngn betydelse i samband med det jag relaterade till. Om det är beviljat efter ändringen så kan jag inte se att det är det gamla som ska gälla. Här är jag dock inte helt säker så någon annan får gärna komma in med en ev. rättning.
 
Är inlämningsdatum som gäller, var det iallafall för mig.
 
Inlämningsdatum gäller.

Du kan få klagomål på dig att tomten är nedskräpad. Men eftersom bygge pågår så kommer ingen agera på det.

Skulle dom agera på din nedskräpade tomt så är det en lång process innan något straff delas ut.

Så du kan vara lugn.

Prata med handläggarn så kommer dom säga hur ni löser det på bästa vis. Det löser sig.
 
Jag uppfattar det som om tillbyggnaden följer bygglovet 100%. Stämmer det?
Står det nåt i bygglovet om att det avviker från bestämmelserna i detaljplanen?

Om byggnationen följer bygglovet och bygglovet följer detaljplanen kan jag inte tänka mig att grannen vinner fram med en överklagan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.