Börjar med att försöka att beskriva problemet.
Tog bort ett gammalt stort element som börjat droppa vatten.
Nu har detta ersatts av ett nyare slag inhandlat på Bauhaus. Köpte även då till en radiatorkoppel och rådfrågade vad som behövdes och väl hemma har jag fått allt på plats, alla instruktioner och beskrivningar har följts men varma sköna elementet står kallt.

Jag har självklart koll på att det finns varmt vatten i bergvärmepannan, varmt vatten i alla andra element som jag inte rört, röret till "problem elementet" går från huvudledningen till elementet och sedan går ett rör tillbaka till huvudreturledningen. Misstänker därför att detta kallas 2 rörs system.

Röret som går från huvudledningen blir kallare och kallare ju närmre elementet man kommer.
Jag har kollat bottenventilen på fördelaren och den står enligt beskrivningarna på öppet läge. Den lilla justeringsskruven inne i bottenventilen är inställd på 2 rörs system.
Jag har även vridit fram och tillbaka på ventilen där termostaten ska sitta men ingen skillnad har märkts av.

Bifogar en länk där bilder samt mer information om hur den ser ut och vad den heter.
http://www.lenhovdaradiatorfabrik.s...lik 9 - Kopplingsdetaljer/9-9- TA Tworett.pdf


Om önskas kan även bifoga bilder om så önskas.

Tack på förhand!
 
Har du luftat elementet?
 
Jodå. Har luftat elementet många gånger, dock kommer det ingen luft utan bara vatten..
 
Krilleman
Skruven under locket nere på kopplet ska vara utskruvad max! Normalt levererad i det läget, men kontrollera iaf.
Ratten på termostaten kan du skruva bort helt = fullt flöde


Du har inte varit på inställningsskruven under ratten på termostaten? Levereras i fullt öppet läge från fabrik... Jag har installerat hur många UNI koppel som helst och alla har varit levererade med strypningen i termostaten fullt öppen.
 
Plockade isär allt, och gjorde om från början. Såg sedan att en packning fastnat på de gamla rören vilket gjort totalt stopp i returröret. Pinsamt ska man kanske säga men en lärdom rikare. Tack för all hjälp..
 
Jag hade samma fenomen med ett MMA koppel för någon vecka sen. Fick inte till värmen i element efter att en ny del av systemet öppnats.
Efter mycket om och men visade det sig att en liten tunn bit mässing satt kvar i returloppet på kopplet. Troligen fräsrest från tillverkningen.
Efter att en ny del på slingan startas så minskade tryckdifferens och det gjorde att flödet avstannade.

Lärdomen blev att öppna resten av kopplen och kolla. Inga fler fel hittade.
Lärdomen framför, besiktiga okulärt kopplen innan det skruvas ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.