Hej!
Har köpt en kota pallas 20 med kota skorsten och har ett problem.


Får inte varmare än 65 grader på 1,5h. Kommer upp i 60 efter dryga timmen. Kollat med två olika termometrar. Utetemp 15+. Har bra drag. Undrar om ni har några tips då denna ugn borde kunna leverera mer, den är ju på 16kw och ska klara 8-20m3.
Förutsättningar:
Bastun är 8 m3 (2x2x2)
Ej uppvärmd förutom vid bad då.
Byggd i friggebod på plint med öppet under
Ett gammalt englas fönster 70x70
Isolerad innerdörr som bastudörr (inte 100 tät men nära) går ut till förrum
Trallgolv med en spikbredds glipor
Väggkonstruktion panel-luftspalt 22mm-95mm isolering-asfaboard(vindskydd)-luftspalt-ytterpanel.
Taket är panel-luftspalt-isolering 95 mm-råspont-asfaboard sen "vindsutrymme"-masonit-plåttak. Ej snedtak inne i bastun.
Taklist slutar 5mm från tak.
3cm glipa under dörr, samt frånluftsventil vid tak mittemot dörr. Stängd vid bad.
Fyllt med 60 kg sten då jag provat att fylla även runt det oisolerade rökröret, vid testtillfället var det 40 kg. Inte hunnit testa med 60 kg än. Kota säljer själv behållare för extra sten runt röret så ska ju funka.


Blir varmt och skönt när jag kastar vatten men kan ju inte göra det hela tiden. Vattnet verkar inte förångas direkt utan fräser ett tag. Skvätter man lite lite vatten på översta stenarna fräser det inte utan det verkar "torka" bort.


Har jag staplat för tätt? Har provat att stapla om men fick då endast i 25 kg.
Har använts två gånger plus en föruppvärmning. Det oisolerade röret på skorstenen är glödhett och det går inte ta på ugnen.
Det blir svettigt som det är men hade önskat varmare, 80 grader iaf. Visst borde aggregatet klara mer? Är orolig för hur det blir vid -15-20 ute. Tacksam för tips! Har kollat allt som står i manualen och det enda jag måste prova är att elda ännu hårdare. Någon annan som har erfarenhet av kota pallas?
 
65 grader ska ju räcka gott för bad, 80 grader torr värme då blir det rejält hett om öronen när du kastar på vatten, men det kan tänkas att du inte får stenarna varma nog högst upp när du har så pass mycket sten men då borde det ju rinna ner direkt till dom heta stenarna. Ja inte blev du så mycket hjälpt av det jag skrev.
 
Mera vatten, 40-60kg sväljer ju 0,5-1L vatten i varje kastomgång om du värmt upp stenarna.
Om det torkar bort direkt så förångas det direkt, fukten försvinner.
En så stor vedeldad bastu kan du säkert slå på 10L vatten i omgångar för att få effekt, beror på hur länge du badar, och du kan även slå några skopor på väggarna som ökar luftfuktigheten. Börja med att slå vatten under uppvärmningen då gärna på väggarna så hinner det förångas till ni ska bada.
Jag badar normalt runt 65-70 grader och regler med vatten så det blir behagligt.
Och du ska inte jämföra din bastu med de som använder torrpanna och kör med 80-90 grader.
 
Visst räcker 65 grader, men aggregatet borde klara av mer tycker jag? Och framförallt att det skulle gå snabbare att värma upp?
 
Ok, mera vatten alltså! Ska prova ikväll. 10 liter på en gång??

Gör veden stor skillnad? Hittils kört med tall som legat på tork i tre år, väldigt lätt. Ska prova med björk jag klöv ifjol ikväll.
 
Ingen som har en kota pallas som har någon erfarenhet?
 
Det är ju nackdelen med stora stenmagasin, lång uppvärmningstid och krav på hård eldning hela tiden.
Tror du behöver mer ved och tid helt enkelt.

Jag valde bort Kota för en Harvia 20ES pro steel 18kw 40kg sten och en rejäl eldstad.
Min bastu är på ca 18m3 Vid plusgrader ute räcker två vedinlägg/1h eldning för att nå ca 65 grader och ha ett rejält tryck på stenarna, och med fortsatt eldning så ökar det på men det går inte att snåla med veden eller draget. Vid minus 30 krävs 1,5h eller tre inlägg så nog räcker effekten.
 
Redigerat:
Nu vet jag inte hur själva eldstaden ser ut i en dylik, men det kan vara för mycket drag, så att elden och värmen går upp i skorstenen och ut istället för att göra nytta. Prova att dra igen spjället en del när du tänt nästa gång.
 
TorpAnders skrev:
Det är ju nackdelen med stora stenmagasin, lång uppvärmningstid och krav på hård eldning hela tiden.
Tror du behöver mer ved och tid helt enkelt.

Jag valde bort Kota för en Harvia 20ES pro steel 18kw 40kg sten och en rejäl eldstad.
Min bastu är på ca 18m3 Vid plusgrader ute räcker två vedinlägg/1h eldning för att nå ca 65 grader och ha ett rejält tryck på stenarna, och med fortsatt eldning så ökar det på men det går inte att snåla med veden eller draget. Vid minus 30 krävs 1,5h eller tre inlägg så nog räcker effekten.
Märkte ingen skillnad med 35 kg och 60 kg i uppvärmningstid. Blev dock väldigt skönt att kasta vatten med 60 kg! Köper din uppvärmningstid, dock har ju du 18kw/18m3 1kw/m3. Jag har 16kw/8m3 alltså 2kw/m3. Kan man räkna så? Är lite missnöjd med tiden, men baden är sköna, huvudsaken!

Ska prova att lägga ut några mattor på golven, samt lägga lite sten under friggeboden, så att det inte blåser rakt in under boden och se om det blir skillnad.
 
Vi har haft vedeldad bastu i 4 år med harvia med väldigt mycket sten. Du ska bysta kamin med ved första gången, gärna lövträd. Se till att du har ordentlig syretillförsel och och damma in mer ved så fort du får in en ny pinne. Jag får upp min på 70 grader på cirka 20 minuter. Därefter lägger vi en pinne i taget, vi kastar vatten en tre fyra ggr. Havet gör sitt också.

36298_404504480078_7473158_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lycka till!
 
Mattias Fahlen skrev:
Vi har haft vedeldad bastu i 4 år med harvia med väldigt mycket sten. Du ska bysta kamin med ved första gången, gärna lövträd. Se till att du har ordentlig syretillförsel och och damma in mer ved så fort du får in en ny pinne. Jag får upp min på 70 grader på cirka 20 minuter. Därefter lägger vi en pinne i taget, vi kastar vatten en tre fyra ggr. Havet gör sitt också.

[bild]

Lycka till!
så ska det se ut! Mycket snyggt! Gillar stenväggen, tänkte själv på sådan bakom kaminen men svärfar hade minerit liggande, och har hållit mig efter en budget. Får se om jag byter någon gång!
Får man fråga effekt på aggregatet? Hur många kubik luft värmer du? Har du också öppet golv ut?
 
Ett tips till er som har springgolv: När det är kallt ute så kör vi med ett liggunderlag på golvet, dels så minskar det luftinströmningen en del men framför allt så blir det skönare för fötterna. Glöm inte bara att ta bort det innan det fryser för då får ni fastfrusna rester på golvet.

Kjell
 
mlkjhr skrev:
Ett tips till er som har springgolv: När det är kallt ute så kör vi med ett liggunderlag på golvet, dels så minskar det luftinströmningen en del men framför allt så blir det skönare för fötterna. Glöm inte bara att ta bort det innan det fryser för då får ni fastfrusna rester på golvet.

Kjell
Det får jag prova till vintern. Hade tänkt att köpa ikeas golvtrall och lägga ut, den med gummi under som är 90x90, eller bygga ett eget extragolv att lägga över när det blir kallt.

Förresten någon som vet en sida med bilder på olika bastuar? Gärna vedeldat
 
Anderssonbjorn skrev:
så ska det se ut! Mycket snyggt! Gillar stenväggen, tänkte själv på sådan bakom kaminen men svärfar hade minerit liggande, och har hållit mig efter en budget. Får se om jag byter någon gång!
Får man fråga effekt på aggregatet? Hur många kubik luft värmer du? Har du också öppet golv ut?
Det tog lång tid, ett år nästan, vi slet som djur, men det blev bra. Jag drog all el och vvs själv med svärfarsans hjälp, förutom snickerierna då förstås, Vi började med ett skal av en friggebod, sen körde vi efter eget huvud. Jag satte in en VVM så vi kunde duscha, kaklade en liten hörna, sedan slipade jag av lacken från furugolvet och betsade det lite brunt och såpade slutligen in det, det blev riktigt bra. I relaxen installerade jag vinkyl :) och tv, samt en stereo anläggning. Vi är flitiga bastare, varje fredagkväll, året runt. Ska jag vara ärlig tycker jag det är skönare på sommaren. I taket satte jag in fiberbelysning som är fint just den här årstiden, men det tog en dag att sätta in det. Måttbeställde fönster från RM i Småland, och tog en härdad glasskiva på insidan, gick lätt att montera trots vikten :). Jag har ett öppet spjäll bakom kamin på sidan. Bastun har måtten 3*2*2,3. Golvet är öppet ut. Jag ska ta lite fler kort på bastun och relaxrummet när jag hinner.

Hade jag byggt om denna, hade jag köpt en kamin med större stenmagasin. Vi bastar ganska länge och vi har inget emot att sitta 30 minuter medan den blir varm. Isolera ordentligt.

Kaminen är en harvia 26 http://www.k-rauta.se/pages/product...550941(Rautakesko Sweden Catalog)&PageSize=10
 
Mattias Fahlen skrev:
Det tog lång tid, ett år nästan, vi slet som djur, men det blev bra. Jag drog all el och vvs själv med svärfarsans hjälp, förutom snickerierna då förstås, Vi började med ett skal av en friggebod, sen körde vi efter eget huvud. Jag satte in en VVM så vi kunde duscha, kaklade en liten hörna, sedan slipade jag av lacken från furugolvet och betsade det lite brunt och såpade slutligen in det, det blev riktigt bra. I relaxen installerade jag vinkyl :) och tv, samt en stereo anläggning. Vi är flitiga bastare, varje fredagkväll, året runt. Ska jag vara ärlig tycker jag det är skönare på sommaren. I taket satte jag in fiberbelysning som är fint just den här årstiden, men det tog en dag att sätta in det. Måttbeställde fönster från RM i Småland, och tog en härdad glasskiva på insidan, gick lätt att montera trots vikten :). Jag har ett öppet spjäll bakom kamin på sidan. Bastun har måtten 3*2*2,3. Golvet är öppet ut. Jag ska ta lite fler kort på bastun och relaxrummet när jag hinner.

Hade jag byggt om denna, hade jag köpt en kamin med större stenmagasin. Vi bastar ganska länge och vi har inget emot att sitta 30 minuter medan den blir varm. Isolera ordentligt.

Kaminen är en harvia 26 [länk]
Verkar vara rejält gjort! Själv har jag byggt i en gammal friggebod som stod här när vi köptr huset. Haft en budget på 15000 som jag klarade trots ny skorsten/kamin. Finns en relax också, dock bara 1,5*2m som jag inte gjort något med än, ska känna mig för i vinter hur den ska byggas.
Nästa gång jag bygger blir det i härbret på gården, bastu uppe och relax nere! Ett lite större projekt än detta varit.

Tack för alla tips allihop, ikväll blir det bad igen, då ska vi se om det blir fart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.