Med risk att posta denna på fel forumdel, men jag har idag hjälpt min kära far att byta ut varmvattenberedare.

Bytt till en 60 liters vägfäst beredare av märket "Nemi" som vi inhandlade på Coop till ett vänligt pris.
Dock verkar något ha gått lite snett. Nu hänger den fint på väggen men ger bara milt ljummet vatten i kranarna. Trots att beredarens termostat visar att vattnet skulle vara upphettat till nära 70 grader.
Vatten kopplas på denna model in nedtill på tanken.
Det är nu kopplat tvärs emot denna bild:

Alltså koppling med spillrör sitter i vårat fall på högra, eller då ingående vattenledning. Kallvattnet passerar denna.
Och på utgående, uppvärmt vatten, sitter koppling med flödesreglage.

Testat med beredare av samma märke men får samma fenomen.

Någon som känner igen problemet och kan ge några tips på vad som kan vara fel?

Tack på förhand, mvh Maciato!
 
Misstänker att "flödesreglaget" (antar att du syftar på den högra i bilden, märkt med + och -) i själva verket är en blandningsventil där du justerar in den temperatur du vill ha?
 
Redigerat:
sandhall skrev:
Misstänker att "flödesreglaget" (antar att du syftar på den högra i bilden, märkt med + och -) i själva verket är en blandningsventil där du justerar in den temperatur du vill ha?
Precis så ja, var otroligt trött när jag skrev igår. Blandningsventil...
 
Jag skulle tro du har satt kopplet åt fel håll och därmed matar ut vattnet från botten av vvb:n som varmvatten. Då blir det ju ganska självklart jummet.

Så här borde det se ut om lapparna på beredaren stämmer:
aV1L5cvS.jpg
(Jag har spegelvänt halva din bild)

Jämför med min beredare:
Pq1N1sRA.jpg
 
nsiak skrev:
Jag skulle tro du har satt kopplet åt fel håll och därmed matar ut vattnet från botten av vvb:n som varmvatten. Då blir det ju ganska självklart jummet.

Så här borde det se ut om lapparna på beredaren stämmer:
[bild]
(Jag har spegelvänt halva din bild)

Jämför med min beredare:
[bild]
Du menar alltså att vänstra kranen kan vara upp och ner ? Vänstra på "din" bild. Eller missförstår jag ?
 
Redigerat:
Jag vet inte riktigt hur du menar, men det ser ut som hela kopplet sitter fel.. alltså allt som är under beredaren (blandningsventil, avstängningsventil för vatten och övertrycksventilen). Det skall alltså lossas och snurras 180grader och monteras igen så det ser ut som på bilden jag gjorde (förutom att avstängningen för vatten kommer på baksidan istf framsidan. (jämför bilden i ditt första inlägg med bilden jag har kladdat på i mitt första inlägg)

Eller står det i monteringsanvisningen att det skall vara så du har gjort? Jag tycker det ser fel ut iaf och det tyder ju på det också av ditt resultat.
 
Redigerat:
Jag tycker det ser ut som om nsiak har rätt. Inkommande kallvatten skall kopplas under den del av ventilkopplet där säkerhetsventilen sitter. (Det raka röret nedåt på Maciatos bild är utloppet från säkerhetsventilen) Detta skall sedan anslutas till den blå anslutningen på beredaren. Röd anslutning från beredaren skall kopplas till blandingsventilen. (Ratten med +..- text).

Hela kopplet (eller beredaren ) sitter 180 grader fel.
 
nsiak skrev:
Jämför med min beredare:
[bild]
Bara nyfiken på nsiak´s bild:
Varför har du de där kulventilerna, tar vv före blandning och har ledning in för kallvatten , ovanför den på bilden stängda ventilen....(Säkerhetsventilen är ju dessutom bortkopplad på den bilden...)
 
PST skrev:
Bara nyfiken på nsiak´s bild:
Varför har du de där kulventilerna, tar vv före blandning och har ledning in för kallvatten , ovanför den på bilden stängda ventilen....(Säkerhetsventilen är ju dessutom bortkopplad på den bilden...)
Jag har två vvb, denna är en 100L beredare inne i huset. I en stuga på tomten har jag en 300L beredare som värms av solfångare. Jag tar alltså in förvärmt eller varmt vatten från solfångaren i botten av beredaren på bilden. När tempen i solberedaren är över 55 grader så kör jag cirkulation mellan dem för att slippa elvärme helt, därav röret ut innan kopplet på varma sidan.

Säkerheltsventilen fungerar fortfarande, bara att den numera dumpar varmt vatten då, men det är rätt lungt ändå eftersom jag även har en säkerhetsventil ute i stugan med solfångaren.

Edit: Ursäkta all offtopic, men men.. en länk till anläggningen Solfångaranläggningen
 
Redigerat:
Hej, såg bilden och blir lite fundersam, om nu fallet är att alla ventiler är stängda av ngn anledning och elvärmen är igång, då kan ju ett felande överhettningsskydd orsaka en rejäl tryckkokning med explosion som följd?? säkerhetsventilen kan ju bara skydda beredaren i "stugan".. eller har jag förstått bilden fel?
Mvh /Tomas
 
Det stämmer, men jag kunde inte hitta en rördel som var i samma storlek som en kulventil och utan det så passar inte ventilkopplet, den som är öppen är "spärrad" med buntband nu.

Men man kan ju inte göra hela världen idiotsäker. ;)

Förstår man inte vad som kan hända om man av "misstag" skulle stänga ALLA 4 kulventilen förtjänar man nog inte bättre än en exploderad varmvattenberedare

http://www.youtube.com/watch?v=JmJoyuUJj2Q

Har förresten sett installationer och hört talas om flera UTAN säkerhetsventil.. :eek:


Ett tillägg, en vanlig installation av expansionskärl (som har samma funkiton som en säkerhetsventil till en vvb) kan se ut så här:
2293.jpg
Alltså en kulventil innan säkerhetsventilen och expansionskärlet, förmodligen för att kunna stänga av vid fyllning och kontroll av expansionskärlet. Inte lite farligt om "svenne svennson" råkar va där å pilla på sin nya anläggning. Detta verkar iof vara på brinen till tex en värmepump men har även sett det på vedanläggningar när exp.kärlet är till 1000L acc.tank.
 
Redigerat:
nsiak skrev:
[länk]
Herregud.
Nog för att man har hört att instängt vatten som värms upp kan vara farligt…
Men den där filmen var riktigt häftig.
Fy fan vilket drag.
 
Får du ordning på varmvattnet Maciato?
 
Känner att det är jättesvårt att göra sig förstådd med bara text och någon "random" bild från webben.

Kommit lite längre. Misstänker att blandningsventilen är trasig trots att vi som sagt hämtat en ny beredare en gång. Den hade nya kopplingar.

Ska dock försökta besöka far min senare under dagen och kanske kan återkomma med en bild av våran inkoppling så man ser precis hur det ser ut.
Gått precis efter monteringsanvisningar, så ska intek unna vara fel. Dock är det ett polskt företag som tillverkat beredaren och denna budgetvariant verkar inte ha haft allt för mycket ekonomi satsat på bruksanvisningens utformande. Skulle kunna ligga översättningsfel till grund för vårat problem. Tror inte det dock...


Jaja, återkommer med bättre bild, eller förhoppningsvis gladare besked :D
 
Hittade forumet när jag sökte info om ljummet vatten från Nemi 60 varmvattensberedare. På min beredare var felorsaken att plastratten på blandarventilen var felmonterad. Ställde ratten max mot +, lossade centrumskruven, flyttade tillbaka den losstagna ratten mot minus och skruvade fast igen. Nu gick det att vrida på så att det kom varmt vatten.
 
  • Gilla
Kresh99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.