Hej,

Här kommer ett rop på hjälp med ett värmesystem som "nästan" funkar vilket gör problemen så oerhört svåra.
Systemet är:
Bergvärmepump NIBE Fighter 1110 (installerad 2002) med en fristående VVB.
Har fungerat klockrent sedan vi flyttade in.
Schematisk bild av ett värmesystem med röda och blå linjer för varma och kalla rör, inklusive panna och shuntar.
Jag har gjort en schematisk bild där man kan se källare och ovanvåning uppdelade och garaget separat.
Shuntarna och elementen är markerade röda (varma) respektive blå (kalla).
Systemet består tyvärr i en väldigt massa T-korsningar och jag är rädd för att vi inte får ordentlig cirkulation (vattnet borde välja den lättaste vägen?)

Problemen började lite smått när vi bytte den sista delen på slingan från en radiator till en shunt, men systemet har ändå funkat bra (2 år sedan) tills i våras då det började strula rejält.
Första felsökningen blev att gå igenom expansionskärlet, blåsan hade kollapsat så jag har genomfört en påfyllning av denna.
(Gjort systemet trycklöst, pumpat in angivet tryck med pump och sedan startat upp systemet igen)
Det fungerade bra och efter det behöver jag inte fylla på vatten (har fyllt på kanske någon gång med 8 veckors mellanrum, vilket jag mer tror beror på allt vi kämpat med).

Sedan kommer vi till cirkulationspumpen, här tror jag att ett problem är men det är så diffust.
Vi får ut varmvatten från bergvärmepumpen och rören ut i huset blir varma så vattnet går ut.

Men, vissa element är kalla och likaså golvvärmeslingor.

Vi börjar med den första:
Golvvärme Badrum nedre - Jag har varmt rör hela vägen fram till shunten men det är iskallt på retursidan.
Samtidigt som golvslingan är kall.
Jag har tagit bort termostaten och tryckt på pinnen som fjädrar fint och beter sig precis som den ska.
Värmesystemets kopplingsutrustning med rör, shunt, cirkulationspump och termostat i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Element sovrum nedre.
Detta element har säkert 8 meter sidorspår från huvudledningen och elementet är iskallt, när jag försöker lufta det kommer det endast vatten.
Jag har då testat när jag vet att shunten i slutet på slingan har varmt vatten (samt övriga rödmarkerade) att tömma elementet på vatten respektive fylla på vid pannan.
Även efter att ha tömt 5-6L så är vattnet fortfarande iskallt.
(8 m rör är ju inte så stor volym, med 12mm innerdiameter borde inte vara mer än 1 L?)
Hur kan det komma sig att jag inte får ut något varmvatten?


Samtidigt så får garaget värme och den slingan går ca 20m från pannrummet under jord och upp till marknivå.


Ovanpå allt så är returtemperaturen väldigt låg till pannan (22 grader) så jag är rädd för att jag inte får ut tillräckligt med värme i systemet och att elementen "äter upp" värmen.
Termostater som visar framledningstemperatur 41 grader och returledningstemperatur 21,5 grader i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får upp returtemperaturen till 24-25 på kvällarna men sen är ju pannan "intelligent" och kör inte på max under natten.
Figther 1110 så kan jag ju endast ställa in vb-fram temperatur och sedan kurvlutning.
Pannan startar med 20 minuters intervall (det är minsta tiden jag kan sätta)
Jag har ökat kurvlutning och VB-fram så den skickar ut bra mycket varmare vatten än tidigare men ändå får jag inte fram varmvatten till alla element.


Har även gjort experimentet att stänga balufixerna till den shunt som har stört slinga samt stoppar vattnet till garaget för att på så sätt begränsa systemet och hoppas på att "kicka igång det" till de andra elementen, men utan att lyckas.


Behöver verkligen hjälp med vad jag ska testa och undersöka alternativt en bra firma att kontakta i södra stockholm för att få hjälp med systemet.
Finns det något bra sätt att kolla vilken cirkulation man har på systemet samt vad är en rimlig cirkulation?
Det svåra är att det känns som att vi har flera problem i kombination och jag måste förstå hur jag ska ta tag i dem ett efter ett.
 
Är nog ett stort flödesproblem du har och lite s.k kortslutning i systemet, har du full fart på matarpumpen i VP, den måste ge lika eller mer flöde vad som behövs totalt , sen det ned byte till en ny shunt med pump kan ställa till det, flera pumpar som suger gör att övriga delar kan få liksom ett litet vacum att jobba med. Flödet avstannar lite. och vill liksom gå lite baklänges. Den nya shunten, har du stäng ner den helt och provat vad som händer, så den inte stjäl förmycket av det flöde som ska gå till andra ställen. Det är alltid lite lurigt med element och GV som matas genom samma stam.
 
J jonaserik skrev:
Är nog ett stort flödesproblem du har och lite s.k kortslutning i systemet, har du full fart på matarpumpen i VP, den måste ge lika eller mer flöde vad som behövs totalt , sen det ned byte till en ny shunt med pump kan ställa till det, flera pumpar som suger gör att övriga delar kan få liksom ett litet vacum att jobba med. Flödet avstannar lite. och vill liksom gå lite baklänges. Den nya shunten, har du stäng ner den helt och provat vad som händer, så den inte stjäl förmycket av det flöde som ska gå till andra ställen. Det är alltid lite lurigt med element och GV som matas genom samma stam.
Jag har ställt upp cirkulationspumpen på 3/3, det underliga är ju att värmen når shunten längst ut i systemet (den nya) men det kan ju mycket väl vara för att det är enklast att komma dit.
Jag har stängt av den shunten nu så att systemet är mer likt "original" och hoppas på att något ska kicka igång.
Svårt att veta hur länge man ska vänta.

Funderar på att bege mig in och öppna cirkulationspumpen och se hur den mår. Det är ju ett projekt att se till att man inte får in luften i systemet sen igen när man ska sätta igång det efteråt. Lite rädd för att man skapar mer problem än man löser.

Finns det några bra tricks hur man "kickstartar" systemet, ska jag testa att stänga av alla shuntar en dag eller två för att se om jag får flöde i alla element först? och sen starta en shunt i taget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.