Håller på att bygga ett hus och i det ha infällda högtalare i flera rum.
Elektrikern som gör jobbet har gjort hål, dragit kabel osv men nu när han skulle montera upp själva högtalarna så märkte han att det enbart var 1st stereo-högtalare till badrummet och inte två stycken som jag hela tiden trott.
Till alla andra rum har jag beställt högtalarpar nämligen.

Nu står jag där med skägget i brevlådan och 2 hål i taket i badrummet.
Jag behöver snabbt 2st nya högtalare som fungerar i våtutrymmen.

Denna beställde jag först som alltså blev fel. Eftersom att det var från USA så är det ingen vits att skicka tillbaks och beställa 2 nya, frakten blir dyr.
http://www.outdoorsp...g-speakers.html


Vad gör jag?
Jag har inga jättekrav på ljudkvalitet men vill ju samtidigt inte att det ska låta gräsligt.
Högtalarna kommer att drivas från en airport express och med en sådanhär T-amp.
http://shop.textalk....ref_lp=prisjakt

Hittade dessa på Kjell, billiga som attan, men?
http://www.kjell.com...ine-6-5--p26114

Dessa från BRL kostar en tusenlapp per par.
Tror ni dessa är bra? Det står i beskrivningen att de använts i en del badrum men det står inte uttryckligen att de är "vattenresistenta" eller liknande.
http://www.brl.se/sv...are/66witc.html

Andra tips?
Det vore ju strålande att komma över ett par begagnade som är hyfsade till ett vettigt pris.
 
Inte för att det hör till saken men kan du inte lägga upp lite bilder?
 
huggan skrev:
Inte för att det hör till saken men kan du inte lägga upp lite bilder?
Bilder på vad?
Från huset med hål i taket? Det hjälper nog inte mkt.
 
S
huggan är nyfiken på hur snyggt det blev i badrummet.
konstigt att du beställde från amerika när det finns likadana och bättre för halva priset i sverige
 
Köp en likadan till och använd dem som monohögtalare.
På varje högtalare parallellkopplar du elementen och får då en 4-Ohms monohögtalare.

Din förstärkare kan dessutom leverera högre effekt vid 4 Ohm än vid 8 Ohm.

/Hasse
 
P
Men vadå? Det är ju ingen starkström vi pratar om... Du får göra ljudanläggning själv.
Låt han dra kabel och sen beställ en till och montera själv.... Eller låt han dra kabel men inte göra några större hål så du kan köpa två andra högtalare och montera.....
 
b_hasse skrev:
Köp en likadan till och använd dem som monohögtalare
Jag menar naturligtvis att du ska köra stereo, men i det här fallet använda varje stereohögtalare som en vanlig mono-högtalare, dvs den ena till vänster kanal och den andra till höger kanal.

/Hasse
 
SBH skrev:
huggan är nyfiken på hur snyggt det blev i badrummet.
konstigt att du beställde från amerika när det finns likadana och bättre för halva priset i sverige
Var köper du bättre singel-stereo-högtalare för runt 220kr i sverige?
 
Googla "marinhögtalare" om du inte gjort det ännu;)
 
sblixten skrev:
Googla "marinhögtalare" om du inte gjort det ännu;)
Jag vet att det finns sådana. T.ex. BRL har dem. Min erfarenhet är att de brukar låta sådär.

Vidare så var det inte det vi jämförde med nu, utan en singel 6.5" infälld takhögtalare i stereo som är badrumsanpassad och kostar ungefär 440kr.

Det finns alltså bättre motsvarande högtalare för halva priset i Sverige påstås det i den här tråden, och jag undrar var, det är ju högst intressant :)
 
SBH skrev:
huggan är nyfiken på hur snyggt det blev i badrummet.
konstigt att du beställde från amerika när det finns likadana och bättre för halva priset i sverige
Ditt inlägg hjälpte ju inte direkt med mina utmaningar.
Tacksam om du skriver exakt vilka högtalare som skulle passa mig om du känner till en bra leverantör.
 
b_hasse skrev:
Köp en likadan till och använd dem som monohögtalare.
På varje högtalare parallellkopplar du elementen och får då en 4-Ohms monohögtalare.

Din förstärkare kan dessutom leverera högre effekt vid 4 Ohm än vid 8 Ohm.

/Hasse
Det är lite omständligt och inte heller så kostnadseffektivt att beställa enstaka högtalare från USA.
Jag vill heller inte ge mig på några kopplingar själv, vill bara ge 2 nya till eklektikern så att han monterar upp.
 
savio skrev:
Det är lite omständligt och inte heller så kostnadseffektivt att beställa enstaka högtalare från USA.
Jag vill heller inte ge mig på några kopplingar själv, vill bara ge 2 nya till eklektikern så att han monterar upp.
Hur jobbigt vore det att helt enkelt lappa igen ena hålet då? Och köra på den stereohögtalare du redan har?
 
stefancrs skrev:
Hur jobbigt vore det att helt enkelt lappa igen ena hålet då? Och köra på den stereohögtalare du redan har?
Dessvärre väldigt omständligt.
Dessutom behöver jag involvera fler hantverkare än elektrikern.
Det kommer inte bli snyggt och det kommer bli dyrt.
 
Jag är mer och mer inne på att köpa de för 995kr från BRL som är länkade i första inlägget.
Ingen som har erfarenheter av dom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.