Hej!

Har påbörjat arbetet med att renovera fönstren till vårt hus. Köpte en SpeedHeater som så här långt fungerar strålande ;-)

MEN efter att ha skrapat bort färg och kitt utan problem upptäcker jag att det inte går att lyfta bort glasrutan. Det visar sig då att den ligger på en bädd av kitt som håller fast den. Den som har gjort fönstret tidigare verkar alltså först ha lagt på lite kitt och sedan fönsterrutan varpå de kittat som vanligt.

Någon som har tips om hur man kan få loss rutan skonsamt? Tanken är ju inte att man ska använda speedheatern på glaset och vet inte hur jag ska komma åt annars.

Tacksam för svar till en novis...
 
trodde inte att det var någon fara att använda just speedheatern på glaset, men jag har använt värmepistol och den spräcker ju gärna glaset om man håller den mot. jag la en rejält blöt wettextrasa på glaset så jag bara värmde på kittet,och då kyler trasan tillräckligt för att glaset ska hålla. Vet inte om det funkar i ditt fall.

Annars är det ju ganska vanligt med tryckkitt i falsen så glaset ska ligga tätt. När jag väl tagit bort kittet och stiften ovanpå glasen på våra fönster var det inga problem att börja trycka försiktigt på glasrutan underifrån så lossade den från kittfalsen. Börja i ett hörn och jobba längs med kanterna runt om. Vi hade ganska stora fönsterrutor...det var 30-40tals fönster med hel ruta men var man försiktig så gick det bra.
 
Tack för tipset! Ska genast gå ner och prova.

Började som tur var med ett fönster som var trasigt så det gör inte så mycket om det går sönder.

Återkommer!
 
Sophie: Jo, speedheatern är visserligen skonsammare men jag använder också en blöt wettextrasa när jag använder speedheatern. Den gång jag inte gjorde det sprack glaset...

De gånger glaset har suttit fast underifrån har jag stuckit in en böjlig bordskniv av gammalt snitt (som ju inte är vass och väldigt tunn) på några väl valda ställen. Det har gjort susen. Och det ska vara kitt i falsen, det kallas tryckkitt och gör att det blir tätt.
 
Sophie: Tyckte jag tryckte försiktigt men till sist gick rutan i bitar... Kanske var det svårare eftersom rutan redan var trasig?

Konichiwa girl: Efter att ha läst det du skrev undrar jag hur jag kunde vara så korkad att jag inte provade det innan. Det känns som om det borde funka tillsammans med lite tryck.

Stort tack!
Återkommer senare idag eller kanske snarare imorgon med erfarenheter och feedback!
 
Det kan nog var så att rutan sprack pga ett den redan var sprucken. Så har jag oxå upplevt det. Det blir spänningar i glaset när det redan är sprucket som gör det svårt att lossa den utan ytterligare sprickor.

Men testa med en böjlig bordskniv det är säkert effektivare. Vårt kitt var kanske så sprött så det räckte med att trycka försiktigt. Ditt är kanske i bättre skick...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.