Jag har köpt en ny Miele induktionshäll som har en platta som är 28 cm. Har också en stekpanna som är 26 cm i botten, tycker att den borde passa bra till plattan.

Men om jag häller i vatten i stekpannan och kokar upp, så kokar det bara i mitten av stekpannan, i en cirkel med diameter ca 20 cm. Enligt Mieles tekniker så är det inget fel på spisen.

Jag tycker det borde koka i hela pannan, ända ut till kanten eftersom plattan är större än pannan. Är det någon som har en ide varför det bara kokar i mitten?
 
Magnetfältet är helt enkelt fokuserat på en (för) smal del av zonen. Men det kan också förvärras av att du eventuellt har en stekpanna som har dålig intern värmefördelning. Testa med en gjutjärnspanna och se om problemet är detsamma.
 
norrbottenstorpet skrev:
Magnetfältet är helt enkelt fokuserat på en (för) smal del av zonen. Men det kan också förvärras av att du eventuellt har en stekpanna som har dålig intern värmefördelning. Testa med en gjutjärnspanna och se om problemet är detsamma.
Men vad kan det bero på att magnetfältet kan bli fokuserat på för smal del av zonen? Fel på hällen eller kan det vara något annat, fel inkopplat?

Jag tycker att fältet borde vara på i hela zonen, annars finns det ingen anledning att ha så stora zoner. Eller är det inte så det ska fungera?

Tack för tipset om gjutjärnspanna, testade på en zon som är lika stor som den, samma fenomen där, men inte lika tydligt eftersom zonen är mindre.
 
Det är svårt att göra ett magnetfält som har konstant flödestäthet över hela ytan.
rent naturligt blir fälten lite starkare i mitten av plattan.

Visst har du rätt, hela stekpannan borde koka. Problemet är bara din spis inte har ett konstant fält över hela ytan och inga andra spisar av den modellen heller. Så Miele har rätt när de säger att spisen är hel.

Problemet är att du förväntat dig något annat än det du fått levererat.

Jag tror inte att det går att köpa någon spis med det beteende som du önskar. Det finns sannolikt bara några få leverantörer av själva elektroniken till hällen, gissningsvis betydligt färre än märken på hällar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.