Har köpt ett Yale Doorman L3S och har lite bekymmer med att den är svårstängd. Jag är inte den mest praktiske personen men tänkte jag skulle installera låset själv för jag läste att det skulle vara "ganska lätt" att göra det. Och visst, det var inte så svårt, ens för mig. Men det är nått som är fel.
Dörren är svårstängd men den öppnar som den ska och den går att låsa.

Det verkar som att den övre låskolven (den triangelformade) och de längst ner (fallarna?) inte går i slutblecket ordentligt. De skrapar i och ger märken i karmen och blecket (det jag ringade in) men jag vet inte vad jag kan göra åt det.
Slutblecket sitter där det gamla satt och jag kan inte justera det varken uppåt eller nedåt.
Några idéer om vad jag kan göra åt detta?
 
  • Närbild av en ASSA slutbleck för ett Yale Doorman L3S-lås installerat på dörrkarmen, med inringade områden som visar skrapmärken orsakade av feljusterade låskolvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett Yale Doorman L3S-lås monterat på en ytterdörr, där den triangulära låskolven och fallarna kan ses skrapa mot karmen och slutblecket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det kan bli så när du har fel plösmått på slutblecket men jag undrar även om höjden är rätt med tanke på smutsmärket efter fallkolven.
Du har trä innan slutblecket för att det är fel slutbleck vilket ibland kan orsaka problem.
Slutblecket ser även ut att vara mer försänkt i underkant än i ovankant vilket kan orsaka problem om skillnaden är för stor men det är ovanligt och sällan ett problem.
Mät plösmåttet och djupet på slutbleckets stolpe byt sedan till ett slutbleck med rätt mått.
Kontrollera att höjden på slutblecket är rätt, ovankant slutbleck bör vara 1mm under centrum övre fästskruv till låshusets stolpe.
Monteringsanvisning för Assa slutbleck 1487 och 1264 visar detaljerade mått och instruktioner för korrekt installation av låskomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-slutbleck-yale-doorman-l3.461211/#post-4821422
 
Redigerat:
  • Gilla
Tenchi
  • Laddar…
Den översta triangelformade på låset ska inte in i något hål utan endast tryckas in mot själva ramen på blecket.
 
  • Gilla
Tenchi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.