Hej,

Sett att det finns några trådar ang. detta problem. Men jag vill ha några råd !!

Vi funderar att köpa ett hus som har kraftiga problem med vitmögel på kallvind. Tror ni att både fasaden och taket måste bytas så att inte detta sprider sig ännu mer ? Vad ska man tänka på när man sätter på ny fasad för att detta inte ska hända igen.

Problemen uppstod när man installerade bergvärme för ca 6-7 år sedan.

Bifogar några bilder så ni ser vad jag menar.
20140408_091733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140408_091713.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar, vi kommer lägga bud på huset till veckan.

Mvh
Erik
 
Utan att vara expert så tycker jag det ser rätt illa ut. Hoppas huset är billigt ;)

Du kan inte slippa problemet genom att byta panel, du måste se till att fuktig inomhusluft inte tar sig upp på vinden. Har huset frånluftsventilation (mekanisk)?
 
Jag vet att problemet inte löser sig med att byta panel, men som det ser ut är det ett måste. Sedan ta tag i själva problemet :)

Huset ska förhoppningsvis bli billigt :) Det sjönk ganska rejält i pris när detta upptäcktes. Huset har inte frånluftsventilation (mekanisk)
 
Glömde skriva att det är självdrag
 
Då hade jag installerat mekanisk frånluft som första åtgärd i samband med mögelborttagandet. Taket såg väl någorlunda fräscht ut?
 
Det är angripet lite varstans, inget jätte allvarligt. Men ligger gamla tegelplattor så tänker att det är lika bra att göra det direkt.
 
Typiska saker som verkar vara vanligt när man slutar elda som uppvärmning.
Mekanisk ventilation borde fixa biffen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.