Hej,
Är hemma hos mina föräldrar under påsken och när jag skulle tvätta kaklet i badrummet märkte jag att kakelfogen löstes upp likt gips när jag skrubbade den. Använde enbart vatten och alltså inga sura lösningsmedel. Kakelarbetet utfördes av hantverkare 2005. Har sett att andra har haft liknande problem.

Vet någon om det är möjligt att reklamera ett arbete efter såpass länge som 5 år?
Innebär det annars mycket arbete att skrapa ur och foga om?
Finns det risk för fuktskador eller är det enbart ett estetiskt problem?

Svara gärna om ni sitter inne på mer kunskap i frågan än jag......
 
Vad skrubbade du den med? Kanske kan det vara så att fogmassan var väl tjock i konsistensen och alltså brann allt för fort.
 
T
Vit fog är porösare och mjukare än andra kulörer. Det finns ingen risk för fuktskador då fogen och plattorna bara är ett estetiskt lager.

Man brukar väl ha en garanti på tio år men med tanke på att detta är självförvållat så kanske är det lite svårare att få firman att göra vid.
 
Festligt!

Självförvållat=tvättat kaklet!

Bilhandlaren till upprörd kund som märkt att färgen lossnat när bilen tvättades: Men har du tvättat bilen så är det upp till dig. Vi har fina färger på burk som man lätt sprejar på.
 
T
forgus31 skrev:
Festligt!

Självförvållat=tvättat kaklet!

Bilhandlaren till upprörd kund som märkt att färgen lossnat när bilen tvättades: Men har du tvättat bilen så är det upp till dig. Vi har fina färger på burk som man lätt sprejar på.
Mja......tvättar man med en svamp så trillar inte fogen bort. TS kanske har skrubbat med borste eller dyligt och som sagt vit fog är känsligare.

På tal om OT så snackade jag med den lokala Citroenhandlaren i dagarna och han sa att dom fick in minst en bil i veckan som hade blivit feltankad, alltså någon som fyller en dieselbil med bensin eller tvärtom!

Kul va?:rolleyes:
 
Ja det måste ju vara rätt vanligt faktiskt. Har själv aldrig gjort felet men va lätt det är egentligen.
 
Jag har tankat ca 5 L bensin i min diesel bil. Sen vaknade jag till och tankade över 50 L diesel. Inga problem enl killar på Peugeot. Bilen går som en klocka.

Vit KAKEL fog är ganska mjuk. Men det är inte den som tätar. Det gör skicktet under!

Tvätta hela väggen och lägg ny fog själv. Sen förseglar du denna. Jag hade liknande problem och blev förvånad hur lätt/mjuk den sitter.
Och den nya sitter kvar trots att på visa ställen täcker den knappt den gamla fogen. 3 år har gott.
 
10års garanti har du ju men det är.upp till dig att bevisa att det är hantverkaren som gjort fel när det gått över 3? år

har all fog ramlat ur eller är det lite? enklast är väl att foga i
 
om kakel och fogarna var tvättade/sprayade med kalklösande medel någon gång så blir det också lättare att tvätta ur dom.
Kalklösande rengöringsmedel innehåller syror och syran löser upp kalkbeläggningar men också fogen som innehåller en hel del kalciumföreningar typ krita, gips, cement.

En praktisk råd att skydda fogarna innan man avkalkar kaklade ytor är
att dränka fogen med vatten först. När fogen är mättad med vatten kan den inte dra in syran... i alla fall inte så stora mängder än om den var helt torr vid avkalkning.
Vet ej om samma råd står på förpackningar med kalklösande medel men det räcker att det står att den har pH under 7 så kan man gissa sej till att det kommer att påverka fogarna.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.