Som så många andra har jag börjat få problem med fukt och mögelpåväxt uppe på vinden. För 2 år sedan bytte jag värmesystem från oljepanna (varm skorsten) till gaspanna (kall skorsten). Jag var då helt novis på husområdet runt denna tidspunkt men har ju samlat på mig en hel del erfarenhet och kunskaper ju mer åren gått.

Dock så har jag sätt nu den senaste hösten att jag har börjat på mögel på vinden, och det hör garanterat ihop med mitt byte av värmekälla i huset och hur skorstenen används. Ska också sägas att huset är från -52 och således med självdrag i huset.

Kan jag montera någon form av ventilation på vinden? Eller hur funkar det när man ska få igång ventilation i huset efter ett byte av värmekälla så som jag gjort?

Till sommaren hade jag tänkt att byta tak, då det är gammalt som gatan, skevt och allmänt ålderspåverkat och slitet. Tror att taket skulle byts för sisådär 10-15 år sen om man skulle hållt sig inom rimlighetens gränser för hur länge ett tak håller.

Jag vet att det innebär lite jobb, men ska jag riva allt ner till rena takstolar och börja om från början? Men i princip är det ju det enda jag inte gör, ska byta papp, läkt och allt annat, så det är väl bara spånten kvar. Spånten är garanterat original, så min påväxt kan ju bero på åldern.

Men som sagt, vad bör jag göra. Råd och tips från experterna? :)
 
Jag skulle i sådana fall passa på att isolera under tak-pannorna. Det vill jag göra för att få upp temperaturen på vinden.
 
Hur funkar en sån konstruktion? Ska jag då behålla den gamla spånten även om den är angripen av mögel (svartmögel)?

Jag vet att det kommer att göra en otroligt skillnad när jag får lagt nytt tak med ny papp, men för att förebygga fukten som kommer att komma även med nytt tak, så vill jag hitta på något. Dumt att göra om jobbet efter några år när jag kan förebygga det i tid.
 
Ett alternativ är maco dach, men det finns andra system men funktionen är i stora drag densamma. Googla maco dach och läs på.
:)
 
Har läst massor om mögel och ventilation på vinden och ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. En del förespråkar mer ventilation och andra säger att man ska täppa till helt. Är det någon som har studerat området och kommit fram till någon vettig slutsats?

Många säger att det var bättre förr innan man isolerade vindarna. Trängde inte massor av varm fuktig luft upp från husen då? Visserligen fungerade säkert takfotsventilationen bättre men i vårt fall består originalkonstruktionen (-64) bara av takfotsspalter och en gavelventil. Och om möglet trivs i runt fem grader och 75 % luftfuktighet, omständigheter som kan uppstå naturligt och vara veckor i sträck, hur ska någon vind kunna vara mögelfri då?

Någon som har lust att bolla lite tankar och känner sig ha sett upplysningens ljus i frågan?
 
Näe, jag är lika förvirrad jag. Här hemma har jag förlängt takutsprånget (pga tilläggsisolering av fasaden) och då förstås fått lägga ny råspont, papp, läkt och komplettera med mer tegel. I samband med detta har jag testat att öka ventilationen; gjort större takfotsspalt (förr 2-5 mm, nu 10-20 mm) och även nockventilation, utöver den gavelventil som redan fanns.
Innan var det liite tendenser till påväxt på råsponten, speciellt nere i ytterhörnen av kallvinden. Den nya sponten har ju bara legat ett halvår, men jag ser inga mögeltendenser än. Däremot blev det ganska omgående lite mögelprickar på den nya sponten UTANFÖR huset, alltså på undersidan av takfoten!
 
Det bästa är som sagt att bygga en varmvind eller klimatvind enligt tidigare förespråkare. Maco Dach är ett fabrikat på marknaden. Då höjs temperaturen på vinden och man hamnar i ett mycket gynnsammare läge fukt-temperaturmässigt än vad man gör i en kallvind. Man kan även inreda vinden till bostad, det gäller bara att isolera tillräckligt mycket utanför undertaket. På så vis blir taket isolerat enligt samma princip som en yttervägg.
 
Delar man tak med grannen är det inte praktiskt genomförbart att höja taklinjen med ett lager frigolit. Vad är det näst bästa?
 
Jag skulle nog inte täta vinden om jag inte har någon diff/ång-spärr mellan boplan och vind. Om huset är helt tätt så skulle det kanske kunna vara en idé att stänga till vinden lite bättre.
Läste om någon som övervägde att bygga en luft-solfångare som bara skulle betjäna vinden, nog inte helt dumt. Få upp temperaturen och ner den relativa fuktigheten. Vet inte hur det gick däremot.
 
Paddy skrev:
Delar man tak med grannen är det inte praktiskt genomförbart att höja taklinjen med ett lager frigolit. Vad är det näst bästa?
Återgå till en uppvärmningsmetod som håller murstocken varm vintertid.
 
Consensus skrev:
Återgå till en uppvärmningsmetod som håller murstocken varm vintertid.
Fast då kan man lika gärna ställa en radiator på vinden.
 
En tanke bara. Om taket är så dåligt som du säger så kan ju fuktproblemen också ha att göra med att det är små läckage här och var. Försök se om det ser ut som det kan ha kommit in vatten uppifrån eller om det handlar om kondens.

Åtgärderna är väl annars:
1. Höj temperaturen på vinden genom isolering eller tillskottsvärme.
2. Minimera mängden fuktig inomhusluft som kan komma upp. Dvs täta luckor och genomföringar. Det är ju dock misstänkt så att du inte har någon ångbroms vilket ju gör det omöjligt att stoppa allt luftläckage med mindre än att all isolering görs om.
3. Se till att det finns viss ventilation (men vad som är lagom verkar som sagt omöjligt att säga).
4. Ev. kan fuktbuffrande isolering av cellulosa el liknande hjälpa en del. Brukar anses särskilt lämpligt i hus utan ångspärr.
 
Jajjan skrev:
Fast då kan man lika gärna ställa en radiator på vinden.
Exakt! Först tilläggsisolerar man en vind för att spara energi, sen värmer man upp den för att förhindra mögel. Fint va.
 
  • Gilla
Farmor Anka och 2 till
  • Laddar…
Men om man som TS går från olja till något annat, som inte innebär eldning, så kan det väl eventuellt fortfarande finnas ekonomi i att sätta ett vattenburet element på vinden för att slippa mögel?
 
Fast det finns ju betydligt bättre lösningar än att sätta en radiator på vinden. Trygghetsvakten är ett exempel på en välbeprövad lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.