Hej!

Jag har plötsligt fått problem med vattnet hemma. Vi köpte ett hus för en månad sedan. Till det finns det en ljupborrad brunn på 90 meter. I samband med köpet gjordes ett vattenprov som var klanderfritt, och vattnet var jättefint ett tag. Sedan efter 2 veckor fick vi en utfällning i vattnet. Vi kontaktade förra ägaren som bekräftade att de haft samma utfällning några gånger under sina 20 år i huset, men att det brukade hålla i sig max 2-3 dagar och sedan släppa. De hade kollat upp utfällningen vid ett av dessa tillfällen och fått reda på att det var mangan.

Men så igår kom den lite tyngre smällen. Vattnet som kom ur kranen blev stadigt sämre när vi spolade och nu är vattnet en aning brunt och med mycket, mycket mer utfällning (när man spolar i toaletten och väntar en stund tills utfällningen lagt sig mot botten så täcker det hela ytan).

Huset brunnen och pumpen har 20 år på nacken.

Är det någon som har en aning om vad som plötsligt hänt?
Vad är troligast, läcka runt brunnen, förändring i ådran, .....?
Var bör jag vända mig först?

Jag vill ju så klart helst inte betala ett vattenprov om detta tex i 99 fall av 100 beror på en läcka runt brunnen som släpper in dagvatten..... då är det ju bättre att ringa borrare eller rörmockare först.

Tack på förhand
Leyan
 
Luktar det illa eller smakar "skit" då har du säkert ytvatten som läcker ner i brunnen. Kolla lock och rör så att regnvatten inte kan komma ner.
Är det rost så bör du kontrollera trycktank och ev järnrör.
Utan att "måla fan på väggen" så blev mitt vatten missfärgat strax innan pumpen skar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.