Har ett hus från -79 med pelletspanna och ackumulatortank, bott här i ca 4 år och allt har rullat på. Fick dålig genomgång hur allt fungerade vid inflytt.
Nu sedan en månad tillbaka så har det blivet ett skärande ljud i duschen, men sänker man trycket så blir ljudet lägre och man får höja och sänka lite för att ljudet ska avta eller minimeras. Nu har jag även lagt märke till att ljudet finns i kranarna i badrummen, och man kan se lite ojämt tryck på flödet i vattnet.

Vad kan detta vara för fel? Vi har ett expansionskärl på vinden, men aldrig rört detta eftersom jag fick dåligt med instruktioner när vi köpte och allt fungerat.
 
Åsa Lund
Har ni egen brunn?
 
Nej.
 
Åsa Lund
Om ni har kommunalt vatten låter detta mycket märkligt.
Expansionskärlet på vinden hör i så fall till värmen.
Kolla med dina grannar om de har liknande problem?
 
Z Zitram skrev:
Har ett hus från -79 med pelletspanna och ackumulatortank, bott här i ca 4 år och allt har rullat på. Fick dålig genomgång hur allt fungerade vid inflytt.
Nu sedan en månad tillbaka så har det blivet ett skärande ljud i duschen, men sänker man trycket så blir ljudet lägre och man får höja och sänka lite för att ljudet ska avta eller minimeras. Nu har jag även lagt märke till att ljudet finns i kranarna i badrummen, och man kan se lite ojämt tryck på flödet i vattnet.

Vad kan detta vara för fel? Vi har ett expansionskärl på vinden, men aldrig rört detta eftersom jag fick dåligt med instruktioner när vi köpte och allt fungerat.
Har ni hårt vatten? Det kan kommunen svara på. Mycket kalkbeläggningar kan göra så att det bildas turbulens i munstycket när man ökar flödet.
 
Fick en order när jag flyttade in det var att fylla på vatten typ en gång per år genom att vrida på kranen som är inringad och låta de spola tills vatten kom ut genom spillröret och ut på garagegolvet. Gjorde de idag och har inte gjort de på väldigt länge, men de tog typ 10-15min innan de kom vatten på golvet. Är de normalt att de går i så mycket? Spillröret kommer från kärlet på vinden.
 
  • Ett gammalt vattenkärl i ett garage med en inringad kran och mätare som används för att fylla på vatten årligen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Z Zitram skrev:
Är de normalt att de går i så mycket? Spillröret kommer från kärlet på vinden.
Ja, men det beror helt på hur stort ditt expansionskärl är och hur mycket vatten som hunnit avdunsta sedan du fyllde på senast.

Ett öppet expansionskärl ser ut så här:
Skiss av ett öppet expansionskärl anslutet till ett värmesystem, med rör och nivåindikationer.

Röret längst ned är anslutet till pannan och sammanbundet med dina radiatorer (värmeelementen). När vattnet i systemet värms upp så ökar volymen och då stiger nivån i kärlet. För att det skall kunna göra det pressas luften i kärlet ut genom ett rör i toppen som leds ut ovanför taket. Omvänt så minskar volymen i systemet om vattnet kyls av och då sugs det in luft istället. I sidan av kärlet uppe vid den maximala nivån finns ett "skvallerrör". Om det blir för mycket vatten i kärlet så rinner det ut den vägen. Eftersom kärlet är öppet, i och med röret ut genom taket, så kan det avdunsta vatten. Det kommer alltså att minska långsamt över tid och behöver då fyllas på. Så det som händer när du fyller på vatten är att volymen i kärlet ökar tills det blir "fullt" och då börjar det rinna ut genom sidoröret som då "skvallrar för dig att det är fullt. Eftersom det tog väldigt lång tid för dig att fylla på var det helt enkelt ganska låg nivå i kärlet.

Nu vill jag inte skrämma upp dig men en av anledningarna till att det kan vara lite vatten i expansionskärlet är att det läcker. Det är tyvärr ett vanligt problem med öppna expansionskärl i metall. Eftersom det är öppet kan det hela tiden komma in ny fräsch luft med nytt syre. Syret oxiderar metallen och då rostar den. Öppna expansionskärl anses av många därför vara en stor risk för vattenskador. Särskilt som de måste placeras över radiotorkretsens högsta punkt och därför hamnar på vinden. På vinden är det kallt och därför brukar de vara isolerade vilket gör det svårt att inspektera ytan och hitta rosthål. Det är därför väldigt vanligt att folk byter till slutna kärl i pannrummet i stället.
 
Redigerat:
Verkar vara en rejäl klump under massa isolering, så tippar på den är ganska stor, men säg ett 1,5år sedan senast. Så om jag testar om en vecka så borde komma vatten direkt?

Så kärlet är enbart för värmen? Så lär ändå ha missljud i duschen imorgon?
 
O
Z Zitram skrev:
Verkar vara en rejäl klump under massa isolering, så tippar på den är ganska stor, men säg ett 1,5år sedan senast. Så om jag testar om en vecka så borde komma vatten direkt?
Jag redigerade precis inlägget ovan och skrev en kort förklarade om hur det fungerar. Så ja, du tänker rätt här. Sen inte för at skrämma upp dig men kika lite runt isoleringen och på golvet och se om det finns några fuktspår. I så fall finns det risk att det sprungit läck.

Z Zitram skrev:
Så kärlet är enbart för värmen? Så lär ändå ha missljud i duschen imorgon?
Tyvärr är det nog så.
 
Duschen har inget med expansionskärlet eller värmekretsen/elementen att göra, det ät två skilda system.
 
O Steamboy skrev:
Ja, men det beror helt på hur stort ditt expansionskärl är och hur mycket vatten som hunnit avdunsta sedan du fyllde på senast.

Ett öppet expansionskärl ser ut så här:
[bild]

Röret längst ned är anslutet till pannan och sammanbundet med dina radiatorer (värmeelementen). När vattnet i systemet värms upp så ökar volymen och då stiger nivån i kärlet. För att det skall kunna göra det pressas luften i kärlet ut genom ett rör i toppen som leds ut ovanför taket. Omvänt så minskar volymen i systemet om vattnet kyls av och då sugs det in luft istället. I sidan av kärlet uppe vid den maximala nivån finns ett "skvallerrör". Om det blir för mycket vatten i kärlet så rinner det ut den vägen. Eftersom kärlet är öppet, i och med röret ut genom taket, så kan det avdunsta vatten. Det kommer alltså att minska långsamt över tid och behöver då fyllas på. Så det som händer när du fyller på vatten är att volymen i kärlet ökar tills det blir "fullt" och då börjar det rinna ut genom sidoröret som då "skvallrar för dig att det är fullt. Eftersom det tog väldigt lång tid för dig att fylla på var det helt enkelt ganska låg nivå i kärlet.

Nu vill jag inte skrämma upp dig men en av anledningarna till att det kan vara lite vatten i expansionskärlet är att det läcker. Det är tyvärr ett vanligt problem med öppna expansionskärl i metall. Eftersom det är öppet kan det hela tiden komma in ny fräsch luft med nytt syre. Syret oxiderar metallen och då rostar den. Öppna expansionskärl anses av många därför vara en stor risk för vattenskador. Särskilt som de måste placeras över radiotorkretsens högsta punkt och därför hamnar på vinden. På vinden är det kallt och därför brukar de vara isolerade vilket gör det svårt att inspektera ytan och hitta rosthål. Det är därför väldigt vanligt att folk byter till slutna kärl i pannrummet i stället.
Tusen tack, var uppe en sväng nu och verkar vara torrt allt, ska ta en nogare koll i helgen, droppar på fortfarande i röret men de är normalt va att det droppar ett tag efter? Gjort det alla gånger jag fullt på iallafall. Men är så sjukt mycket rör i detta system, går inte följa rören så enkelt... Men tacksam för ditt svar :)
 
Testade att öppna kranen idag igen, och spolat i en minut utan att de kommer något i skvallerröret. Normalt eller skumt? Jag stängde av kranen så länge...
 
R
Z Zitram skrev:
Testade att öppna kranen idag igen
Vad visar tryckmätaren , före och efter påfyllning den ska visa 0,1 bar per meter upp till kärlet , om trycket sjunker så är det inte bra . en läcka brukar rendera i att trycket sjunker .
Du fyllde nu igen i ca 1 minut , det innebär att vattnet går ur kärlet/systemet på något vis , att fylla ofta gör att det blir syresatt vatten i rör/panna/radiarorer och då rostar dom
Du får leta och söka överallt , riv isoleringen på kärlet , känsliga punkter är där rör är kopplade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.