Jag har dåligt flöde i mitt enplanshus på 140kvm.
Har 100m borrad brunn med nedsänkt pump och hydropress i krypgrunden. Pumpen arbetar mellan 3 bar och 4,7 bar vilket jag anser vara väldigt högt. Om jag spolar med flera kranar samtidigt så rinner det knappt ut vatten ur kranarna.

Jag har rensat silar i blandare och kranar utan resultat. Ska man acceptera detta på ett nytt hus? Är det vanligt med lågt flöde med den utrustning jag har? Pumpen kör upp trycket utan problem så där finns inget fel.

Någon med synpunkter på detta? Gärna någon med liknande problem.
 
Ursäkta oordningen på tryck och flöde!

Flödet är ämnet det gäller.
 
Du har inga filter installerade? Tex avhärdningsfilter.
 
Som svar på din första fråga. Du har definitivt ett FEL någonstans i anläggningen. Du kan ju börja med att felsöka en del i taget och försöka få fram mer info. Detta gör det lättare även om du måste kalla på rörmokare.

Backventiler? Varmvattenberedare? Du säger att du får upp trycket i hydropressen och att pumpen pumpar.
Det är ju en bra början för felsökning.
 
För ett tag sedan var det en som hade en nästan åtskruvad kran, har du kollat hela vägen från hydropressen.
3-4,7 bar är alldeles lagom, vi har kommunalt med 6 bars tryck.

Prototypen
 
Hemmakatten
Jo, det var vi som hade den nästan åtskruvade kranen. Vi hade verkligen följt alla vattenrör från hydropressen och in och kollat att alla kranar var öppna. Flera gånger t.o.m. Men det visade sig att det var en rackarns liten kran som var nästan åtdragen och ströp flödet. Kranen syntes inte om man inte var ormmänniska och böjde sig runt röret, så mitt tips är att kolla igen!! :)
 
Inga filter finns i systemet.
Husfabrikanten hävdar att felet sitter i serviceledningen. Dom har dock inte kollat något utan säger att dom har byggt flera hus med samma system som har funkat bra.

Det sitter bara en kran mellan hydropressen och inkommande vattenanslutning och det är 1" slang så där borde det inte bli någon strypning.

Det jag ska göra nu är att ta reda på minutliter från hydropressen och rakt ut innan övriga systemet börjar. Har jag bra flöde där så får nog husfabrikanten ta på sig att felsöka i huset.
 
Nu har jag löst mitt problem.

Där vattenmätaren ska sitta vid kommunalt va sitter istället en passbit som innehåller en sil. Denna va bomtät.

Nu undrar jag vilka tryck som är lämpliga att ha. Nuvarande är 3-4,7 bar vilket väl är ganska högt!?
 
Jag kör 3,5 till 5,5 då min genomströmningsvärmare kräver detta. Kört i 4 år utan problem.
/Mats
 
S
jag har 3-6
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.