Allt började med att jag tyckte det var ovanligt lågt vattentryck på slutet när jag dushade, hinner knappt ut från dushen så kommer sambon och säger att det knappt är något vatten alls på övervåningen.
Klättrar ner i brunnen, upptäcker att två proppar gått. Hjälper ej med nya. Öppnar kontaktormotorskyddet och finner att det brunnit. Åker och köper ett nytt, monterar och ställer in som det gamla (1.8A), propparna håller men motorskyddet löser ut efter sisådär 7-8 sekunder utan några livstecken alls från pumpen.
Mäter matning till pump, 400v mellan faserna och 200v mellan fas och nolla, ingen överledning i skyddsjord.
Resistansmäter pumpmotorn, 44 ohm mellan fas - fas och fas - nolla, ingen överledning till skyddsjord.
Halar upp pumpen (Tesla Micra75T fem år gammal) och känner på axeln, den roterar lätt. Provar för skojs skull att slå på strömmen med pumpen ej inkopplad, då löser ej motorskyddet.
kopplar in pumpen löst liggande på backen, då löser motorskyddet återigen efter 7-8 sek utan något liv från pumpen (ifs bör väl torrkörningsskyddet förhindra drift ovanför ytan kom jag på)

Vad gör jag nu? Beställer en ny pump och torkar tårarna?
 
Redigerat:
Kolla med Robota om man kan få köpa en lös motor via någon av deras återförsäljare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.