Hallå!

Jag har fått mer problem med vatten som tar sig ner i källaren genom nedfarten och söker tips på vad jag kan göra.

Vid regn (vi har haft regn nu senaste två dagarna) så samlas vatten intill garageporten och letar sig vidare in i källaren.

Detta har blivit värre efter att jag bytte garageporten till en nyare. Den nya porten monterades en bit "innanför" där den gamla porten satt. Att det inte blivit lika tätt som den gamla porten är förmodligen orsaken till varför jag får in mer vatten i källaren. Men oavsett så samlas det vatten längst ner, av förklarliga skäl med denna riskkonstruktion. Det finns ingen brunn där nere heller och blir nog svårt att göra något såhär i efterhand.

Jag vet att det går ett dräneringsrör 30cm under marken precis intill betongklacken. Jag har även en pumpbrunn/dagvattenbrunn ca 1.5m till vänster om nedfarten som ett stuprör är kopplat till. Min gissning är att dräneringsröret från nedfarten kanske också leds till brunnen och tanken har varit att pumpa bort vattnet från brunnen? Brunnen är möjligen även kopplad med markrör till en annan större brunn som jag har några meter bort.

Åtgärder som jag gjort hittills är att ta bort delar av markstenen i nedfarten och ersatt med grus.

Förutom att sätta tak över nedfarten, är det något annat man kan göra som en permanent åtgärd utan att behöva riva upp allt?

Som det ser ut nu så tror jag att det blir tak över nedfarten och sedan leda bort vattnet mot gräsmattan.
 
  • Gångväg med snö och is, belyst av en strålkastare, mörker runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.