Jag håller på med att renovera vårt hus bit för bit, och har nu hamnat inne på kattvinden. Huset är en 1,5 plansvilla byggd -61.
Under kattvinden ligger köket som är färdigrenoverat. Från köket upp genom bjälklaget och ut genom yttertaket går en helisolerad modulskorsten. När jag pysslade med den insåg jag att något måste göras åt isoleringen på kattvinden.
Yttertaket är tilläggsisolerat med 10cm cellplast på utsidan om spånten.
De som en gång i tiden gjorde kattvinden har isolerat med 20cm glasull på golvet och DIREKT mot spånten UTAN luftspalt..... Bravo. :S
Däremot finns det hål uttaget högst upp på ytterväggen mellan takstolarna som luftinsläpp som OM där funnits luftspalt.
Eftersom det ju då sitter isolering utvändigt funderar jag på att sätta för dessa hål på nåt vis.

Min skiss går ut på att rensa hela kattvinden och börja om från början.
Vindpapp på golvet, dra den vidare ut mot takfoten och sedan upp direkt mot yttertaket.
Sedan efter detta regla upp på lämpligt sätt och göra "fack" mellan takstolarna med plast eller nåt annat för att sedan fylla dessa med ekofiber.
Hur verkar detta?
Jag har förstått att det finns tusen olika skolor angående takisolering, och skulle vilja ha lite olika inputs från er alla!
 
Ingen som har nåt uppslag??
 
10 cm cellplast på utsidan är ju helt rätt. Det verkar som att man byggt bort luftspalten i samband med att man isolerat på utsidan.

Varför eftersöker du en luftspalt i ett utrymme som verkar vara en klimat/varmvind? Det är ju ziljoner gånger bättre än att ha en kallvind med luftspalt.

Det skulle vara lättare att förstå om du bifogar en skiss över takkonstruktionen.
 
Tack för intresse!
Jag tror också att cellplasten är bra. Den har har jag satt dit för två år sen. Däremot är luftspalten (eller snarare frånvaron av den) nåt som gjorts på 70-talet, och det känns som om man inte tänkt efter riktigt. Jag eftersöker inte nån spalt, snarare ondgör mej över att man slarvat. Isoleringen sitter lite hus som helst. Ibland dikt mot takspånten, ibland i sköna hängande sjok.... Den vill jag inte ha så, utan jag tror på att ta bort spalten. Problemet är just nu hålen i nederkant av takfoten Jag ska försöka fixa till en skiss på nåt vis...
Vad tror ni om ekofiber?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.