Hej forumet.

med elpriserna som är, får man ju anpassa sig lite och lägg därtill att LVVP löser ut på motorskyddet får den helt enkelt stå redan från nu, MEN jag har ju en VM kamin som får fylla acc. med skön värme ist.

nåja med LVVP hade jag en grund på ca 40grader. med LVVP avstängd och inte så stort behov av värme låter jag det fluktuera mkt mer, dvs det kan bli så kallt i radslingan som 5grader, men nu till bekymret. ...

vet inte exakt när det sker, men säg att jag lämnar fastigheten med 1bar i systemtryck , ingen mer värme tillförs, då kan jag komma tillbaka till 0 bar i tryck och en välfylld balja som skvallerröret från säkerhetsventilen mynnar ut i. 1,5bars ventil,

hur skall jag undvika detta?
är nu en massa luft i raddarna med, får inte ihop detta...(dom kan jag ju tömma när trycket är högre än noll såklart så det är inte så bekymmersamt, mest att behöva fylla upp systemet hela tiden....)

(huset är en gammal kyrka under renovering som vi inte bor i utan förvarar prylar i så att säga mest därför vi kan låta det fluktuera så mkt)
 
T
Defekt expansionskärlet i kombination med en dålig säkerhetsventil ?


Cirkulerar det fortfarande varmt vatten genom utedelen?
Annars finns det en risk att kondensorn fryst sönder :thinking:
M
 
T tobbetk skrev:
Defekt expansionskärlet i kombination med en dålig säkerhetsventil ?


Cirkulerar det fortfarande varmt vatten genom utedelen?
Annars finns det en risk att kondensorn fryst sönder :thinking:
M
tveksam till att expk.skulle vara trasigt, det är väl tilltaget till systemets volym 200l,(den borde väl isf vara fylld med vätska och det är den inte.
kanske säkerhetsventilen, men får inte riktigt ihop det med läckage vid för lågt tryck.. ;/

har slinga och monoblock med glykol. och milt väder däri tror jag inte bekymret med trycket ligger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.