undine
Hej, jag köpte ett hus för ca 1,5 år sedan där det i trappen sitter en gammal värmepump från 90-talet. De förra ägarna sa att under de 2 år de bott där har denna inte fungerat: proppar går. Jag bestämde att köpa en ny och idag har kylteknikerna varit här. Nu kunde de inte ta bort den gamla och installera den nya för att man tydligen "byggt in" rören. På andra sidan väggen där värmepumpen sitter, är en liten toalett. Där har man i ena hörnan byggt in rören och tydligen går också rören strax ovanför innertaket.

Jag frågade om man inte bara kunde ta bort pumpen och sätta dit den nya via de gamla rören, men teknikern svarade att rören inte passar på den gamla modellen, att man alltid ska byta ut rören plus att man inte kan ta loss den gamla värmepumpen utan att kapa rören. Och rören ligger ju som sagt inbyggda.

Stämmer detta verkligen? Teknikerna fick åka igen utan att kunna göra något och det känns väldigt tråkigt att jag måste bräcka upp innertaket (träpaneler i taket på toaletten) och ta bort tapet och allt för att komma åt kanalen är rören ligger. Men har man byggt in det så har man ju..

Jag köpte värmepumpen där man kunde köpa till installation, alltså ett paketpris. Nu fick ju teknikerna åka igen utan att kunna göra något och innan de stack frågade jag om de nu tar betalt för detta och för att komma en dag när jag fixat till så de kan komma åt rören. För mig känns det inte ok om de debiterar extra för detta, alla andra hantverkare brukar inte ta betalt för att komma ut och kolla.

Vad säger ni? Hur låter allt detta?
 
Redigerat:
Ja, det låter inte i mina öron, som om VP-installatören som besökte dig, har byggt in den gamla VP. Då kan man väl knappast lasta dom för att förhållandet på platsen är sådana, att du måste göra lite förarbete.

Upplyste du säljföretaget om att dom lämpligen kom och tittade på förhållandet på plats innan köp.
Säljaren var kanske hemma hos dig? - Då finns det inga ursäkter från deras sida.
 
undine
Jag vet inte vem som byggt in den gamla värmepumpen eftersom det gjordes på 90-talet. Den installatör som var hos mig idag har ingenting med den gamla pumpen att göra. Utan de var hos mig idag för att installera och ta bort den gamla. Men upptäckte att detta blir ju svårt då rören är inbyggda. Teknikern som var hos mig idag sa att man absolut inte får bygga in rören sådär.

Jag köpte pumpen från polarpumpen.se och där kan man välja till installation så kontaktar polarpumpen närmsta certifierade kyltekniker som i sin tur kontaktar mig. Och så har det gått till. Så det var ingen säljare som var hos mig, utan en kyltekniker/installatör. Någon säljare har jag inte varit i kontakt med. Ingen har varit hemma hos mig innan utan detta var första mötet, så att säga, när installationen skulle ske.
 
När det ingår i priset så brukar det så gott som alltid handla om "standardinstallation", dvs vi oförutsett krångel får man betala extra.

Inte mycket att bråka om, tycker jag.
 
undine
mycke_nu skrev:
När det ingår i priset så brukar det så gott som alltid handla om "standardinstallation", dvs vi oförutsett krångel får man betala extra.

Inte mycket att bråka om, tycker jag.
Okej tack för info. Jag är relativt ny på det här så jag har ingen koll vad som är brukligt eller acceptabelt.
 
Och sedan är det ju hur avtalet ser mellan dig och Polarpumpen, tar de ett helhetsuppdrag eller bara skickar en "beställning" på uppdrag av dig till en installatör.
Misstänker att det upplägget du valt ger dig en lägre kostnad där "allt extra" får du betala för, det är därför du kan få lägsta pris initialt.
Du bör även här kontrollera vad det innebär om du måste nyttja garanti, extra injustering, etc, hur det går till och vad du får betala för.
Och vad är det för sorts värmepump berg/jord, luft/vatten eller luft/luft?
 
undine
AndersS skrev:
Och sedan är det ju hur avtalet ser mellan dig och Polarpumpen, tar de ett helhetsuppdrag eller bara skickar en "beställning" på uppdrag av dig till en installatör.
Misstänker att det upplägget du valt ger dig en lägre kostnad där "allt extra" får du betala för, det är därför du kan få lägsta pris initialt.
Du bör även här kontrollera vad det innebär om du måste nyttja garanti, extra injustering, etc, hur det går till och vad du får betala för.
Och vad är det för sorts värmepump berg/jord, luft/vatten eller luft/luft?
Bra synpunkter!
Det är luft-luft. Jag kollade med dem vad som gäller innan jag gjorde köpet. De tar helhetsansvar, om något inte går rätt med installatören, är det Polarpumpen man ska kontakta. Garantier etc. har man med Polarpumpen.

Det enda jag kände till var att slangar utöver 4meter kostar extra men det stod ingenting om extra besök etc., men en god idé är ju att kolla upp det. (y) Borde jag kanske gjort innan förvisso. Men det är så mycket att tänka på. Men ett samtal i morgon låter som det är på plats, tack :)
 
För många köper på nätet utan att ha haft besök av någon återförsäljare/montör för att kolla förutsättningarna i fastigheten angående placering av inne/utedel samt val av effekt avsett om det gäller byte eller nyinstallation och många gånger blir det fel modell gällande effekt eller storlek på innerdel som gör att luft/luft värmepumpen bara "ska" upp då den är beställd eller att man får stå för kostnaden om montören får vända hem igen.

Köp lokalt om möjligt så får du kostnadsfritt hembesök och ett fast pris utan en massa tillägg som kan/kommer som en överaskning.
Kanske till och med blir billigare efter att frakter och extra kostnader för tex längre rörlängder är inräknade och du har en återförsäljare/montör på nära håll om något krånglar och då troligen snabbare hjälp då saker går sönder när man som mest behöver dom !
 
Varför kunde de inte dra rören en annan väg så får du riva ner de gamla när du känner för det?
 
Inte för att jag förstår hur den gamla VPs rör är dragna men om dessa är inbyggda, och det inte är tillåtet så är ju det ett problem som TS äger. Köp av varor över nätet är en sak och tjänster något helt annat, här handlar det förmodligen om en ren standard installation som troligtvis även finns specad någonstans i avtalet. Någon installation har du inte fått levererad och den har du betalat för,men kylmontör har varit på plats och kommer troligtvis att kräva erforderliga kostnader med all rätt.
 
Jag förstår inte riktigt problemet, töm gamla pumpen på gas (görs vid utedelen). Ta ner gamla pumpen. Såga av de gamla rören där de går in i vägg. Gör på samma sätt ute.

Installera nya värmepumpem! Dom gamla rören kan du ju ta bort när du har lust, eller så får dom sitta kvar tills ni flyttar, gamla kopparrör skadar ju ingen.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
vectrex skrev:
Jag förstår inte riktigt problemet, töm gamla pumpen på gas (görs vid utedelen).

.
Kan du beskriva hur du tänkt att denna procedur skulle göras (i praktiken!):confused:
 
roland53 skrev:
Kan du beskriva hur du tänkt att denna procedur skulle göras (i praktiken!):confused:
Nej, för det är ju olika från pump till pump. Men alla pumpar som säljs har ett läge där man kan pumpa tillbaka all kylvätska till utedelen.

Det klart om den inte fungerar så går ju inte det, men då har kylteknikern utrustning för att göra det externt.
 
vectrex skrev:
Nej, för det är ju olika från pump till pump. Men alla pumpar som säljs har ett läge där man kan pumpa tillbaka all kylvätska till utedelen.

Det klart om den inte fungerar så går ju inte det, men då har kylteknikern utrustning för att göra det externt.
Även om du "suger ner" kompressorn och stänger alla ventiler så har du kvar gas i kondensorn.

Denna gas (för övrigt alla typer av kylgas) skall inte släppas ut i atmosfären.

Slutsatsen blir: Låt en kyltekniker med rätt utrustning tömma och vacuumsuga systemet om du inte vill medverka till miljöbrott,
 
A
Alltså
gör man en pump down
är allt kölmedia inne i utedelen när man är klar
det lilla av köldmediet som är bundet i oljefilmen inne i rören och inte han koka bort är helt acceptabelt ur miljösynpunkt
detta förutsätter att kompressorn på utedelen går att köra givetvis.
Annars använder man sig av ett tömnings-aggregat och tar om hand kölmediet i en extern kruka.

för övrigt håller jag med att man sätter upp den nya pumpen med nya rör på enklaste vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.