Hej. Flyttade precis in i ett hus där rören var sönder frusna och rörmokare har varit och bytt ut rör + radiatorer. ved uppvärmt och har nu fått igång alla element utom 3 i vardagsrummet som fortfarande är iskalla . Om man stänger alla element i huset så blir 2 av 3 element i V-rum varma (inte helt, mest i överkant). och så fort man sätter igång resten av elementen i huset så blir det genast kallt igen.har prövat allt, luftat,kollat retur,och tvingat värmen genom avstängning av övriga element på nedre våning,Vi har ett system där all värme går via rören upp på taket för att sedan gå ut i resp.värme system.Cirk.pump går på max. behöver hjälp!!!!
 
Dum fråga, har ni vridit upp shunten?
 
Japp! det har jag också tänkt på.
 
Ingen ventil vid cirkpumpen som inte är helt öppen?
Är det en eller tvårör system i huset?
 
Finns det vatten i systemet? Är pannan varm? (dumma frågor kanske, men man kan ju börja med det)
Kolla så att det inte sitter någon ventil som är stängd (rörmokaren kanske inte har öppnat allt efter sitt jobb?)
Är pumpen hel? Även om ”pumpen går” så behöver inte det betyda att den sätter fart på vattnet. Pumphjulet kanske är trasigt eller har lossnat från motoraxeln?
Systemet kanske behöver justeras? Just nu kanske värmen far runt runt någonstans utan att komma ut dit det ska?
Vad säger rörmokaren som var där och jobbade?
 
Redigerat:
Pannan blir varm och fungerar som den ska, de flesta element blir varma snabbt,jag skruvade lite till igår men det hände inget förutom att hall- elementet slutade bli varmt i stället:@. Jag blir inte klok på detta. eftersom det var frusna rör som byttes ut så trodde rörmokaren att det fanns någon is propp kvar i systemet som är (vad jag tror kallas för bakfall system?) men jag tvivlar på det eftersom det finns vatten i systemet men ingen varmvatten cirkulation bara kallt vatten som kommer ut när jag luftar dessa element.det är något som gör att varm vattnet inte orkar runt i hela systemet.pumpen går som den ska (låter ok).har också tömt systemet en gång och sedan fyllt på igen, ökat trycket , inget verkar hjälpa. :S
 
Garanterat luft som ställer till det -möjligtvis kan något rör slammat igen=stopp
-Stäng av cirkulationspumpen
-fyll på vatten
-lufta
-fyll på vatten
-upprepa om det behövs
-starta pumpen
 
Jag tror det handlar om injustering. På något sätt så måste radiatorsystemet justeras så att alla element får cirkulation. Nu verkar ju vissa bli utan om jag fattade rätt.
Det kanske kan gå att strypa flödet lite i taget på de element som blir varma för att på så sätt få igång cirkulationen i de kalla elementen.
Man brukar kunna justera elementen på returröret men det är nog olika beroende på vad du har för system och radiatorer. Du kanske kan ta lite bilder på hur elementen och rören ser ut så finns det säkert någon här som kan ge dig bättre tips.

Edit:Kan kanske vara luft också som tidigare skrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.