Hej, detta är mitt första inlägg i hopp om att bli lite klokare!
Har nyligen köpt ett hus (torparhus) byggt 1910 som sedan dess blivit renoverat (senast -85).

Har nyligen motionerat loggarna i ventilhusen på samtliga radiatorer och även skruvat alla till max och sänkt shunten.. problemet är att vårt vardagsrum är ganska kallt jämfört med övriga rum i huset och jag vet inte vad mer jag kan göra!

Har ni förslag på fler grejer jag kan utesluta för att hitta roten till problemet?

Har jag för lågt tryck i expansionskärlet? Bifogar bild

Tack på förhand!
 
Hej! Kanske väl stor ventilation i vardagsrummet och för liten ventilation i övriga rum? Att se över tätningslisterna kan vara bra. Även känna efter kalldrag hela vägen runt fönstren. Kanske takisoleringen är dålig och behöver kompletteras särskilt ovanför vardagsrummet?
 
Mm bra idé om ventilationen.. jag tänkte inte så mycket på det heller.. där sitter en ventil i varje rum och vardagsrummet eller egentligen är det vår "matsal" som jag menar är kall, vilken befinner sig på första våningen.. ovanför matsalen är vårt vardagsrum vilket är varmt.

Har kollat över tätningslister på fönsterna som är öppningsbara och upplever inget kallras. Ska prova experimentera med ventilerna i rummen, kanske kan hjälpa lite.

Problemet känner jag kanske ändå är i värmesystemet..

Gubben som har bott här innan har en gång i tiden arbetat som ingenjör och har haft en väldigt livlig och entusiastisk fantasi på lösningar, framförallt på värmesystemet..

Jag har hittills hittat 2 st cirk.pumpar som jag inte riktigt vet hur och om dem fungerar.. bifogar bild
Denna befinner sig i vårt kök som är ansluten till/via en vattenmantlad vedspis. Den droppar en droppe i timmen (läckage)
Men jag hör inte att den snurrar.. kan man på något sätt motionera denna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.