Nu har mitt stora pannbygge börjat komma så långt att det skall driftas.
Men jag har problem med värme i elementen.

Jag tar radiatorvärmen direkt från 1á ackumulatortanken jag får tar ut ca 60-70 gradigt vatten och får i retur ca 40 gardet.

Jag får värme i vissa av elementen på nedan våningen och fis jummigt på ovan våningen.

Jag har lagt märke till att värmen kommer in nere på alla elementen.
Har jag vänt tryck och retur fel? Har det någon betydelse?

Alla termostater är öppnade och kör för öppna spjäll.

Jag har ett öppet "tryck löst" expansionskärl om det är av intresse.
Den står på samma våning som radiatorerna. (ovan våningen) Vatten nivån börjar på samma som nedan del av mina radiatorer på ovanvåningen men slutar ca 40cm över radiatorerna.

Har detta någon betydelse?

Jag cirkulerar vattnet med en cirkulationspump direkt från ackumulatortankens vatten.

Vad är fel?
Tips och råd
 
aesweden skrev:
Jag har lagt märke till att värmen kommer in nere på alla elementen.
Har jag vänt tryck och retur fel? Har det någon betydelse?
Ja. Ja.
Kolla över kopplingen, och är det skiftat, vilket jag tror, så koppla om.
 
Så ja, Fotografen.
Det var vänt! Så nu har vi värme i elementen.

Men!
Nu till nästa problem eller fråga......

Jag upplever att när radiatorerna är igång, dvs när c-pumpen går och returen som går ned till ackumulatortankens botten, så stannar skicktningen upp, alt stannar helt. (Osäker)
Känner att det kommer rätt hög temperatur på resturvattnet från radiatorerna som går ned till resturen till pannan.
Dock är utgången från ackumulator tanken fortfarande kall och även returen till pannan.
Värmen verkar "stanna i t-korset"
Nu testar jag systemet från nybygge, så det kanske är rätt att när man eldar och kör ut radiatorvatten så tar det längre tid.

För jag upplevde att när jag stänger kranen till radiatorernas retur så kommer skicktningen igång bättre. (Tror jag)
Som sagt, testar nu o vi pratar test mellan 30min mellan olika inställningar.

Frågas: Kom.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.