Hej,

Har precis flyttat in i en 2 våningsvilla och har börjat traggla mig fram med värmesystemet och bergvärmepumpen. För nu i början av Oktober när det blev lite kallare så märkte jag att vissa element på övervåningen inte hade någon värme i sig alls, vissa stod och gjorde ett stort bubblande ljud medans andra var varma som vanligt (ej konsekvent).

Så jag tänker att det är säkert bara att lufta elementen och jag noterar att manometern till expansionskärlet står på 0,5 bar innan jag började. Jag luftar elementen som är kalla eller bubblar först och några av elementen så lyckas jag få ut luften ur och vatten kommer ut. Medans andra står det bara och pyser tills trycket/luften är helt slut. Efter luftandet så stor manometern på 0 bar. Så jag tänker att jag helt enkelt behöver då fylla på expansionskärlet med mer vatten och lufta i omgångar för att få bukt med det hela.

Men till min förvåning kan jag inte hitta påfyllningsreläet/kranen någonstans?

Jag läser igenom manualer och diverse papper som jag har fått från tidigare ägaren och dokumentationen säger att det skall finnas ett påfyllningsrelä/kran vid rördragningen ovanför bergvärmepumpen. Konstigt!

Så jag provar att lyfta av luckan och skruvar bort panelen till pumpen för att följa de rör som går ner i pumpen för att se ifall det är någon relä/kran där som är dolt. Men hittar inget som skulle kunna vara något jag skall kunna vrida på för ändamålet.

Jag provar även att vrida lite på den röda säkerhetsventilen intill kärlet och det kommer ut en lite vatten men nu är det helt tomt. Jag testar även att prova luften i kärlets undersida, det kommer bara ut luft (inget vatten) men trycket ligger något under 0,5 bar så jag pumpar upp det till 0,5.
Jag har även provat att höja/sänka värmen på panelen till pumpen för att forcera en förändring i systemet. Elementen som funkar blir varmare men trycket i kärlet består lågt på 0 bar.

Jag har bifogat lite bilder.

Någon som har en anning om vart jag kan hitta påfyllningsrelät/kranen?
Kan det vara så att pumpen automatiskt fyller på kärlet?
 
  • Etikett på bergvärmepump från Thermia Värme AB med teknisk specifikation och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bergvärmepump i ett teknikrum med synliga kopparrör och en röd expansionskärl på väggen. Panelen på pumpen är avlägsnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre del av bergvärmepump med rör, elkablar och säkerhetsventil synliga, letar efter påfyllningskran för värmesystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på rördragning vid en bergvärmepump, med ett rött expansionskärl och kopparrör, som saknar synligt påfyllningsrelä eller kran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röda expansionskärlet med kopparrör i en villa, relaterat till bergvärmepumpens värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.