A
Jag har ett Heru 100, jag har problem med att jag får ett stort undertryck.
Undertrycket blir så stort att när jag kör köksfläkten på max drar jag ner luft från vinden i otätheter i väggar/bjälklag. Dessutom blir effekten av köksfläkten dålig.

Köksfläkten är inte ansluten till ftx:en utan har en egen kanal ut. Skulle velat haft en tryckgivare i kanalen från köksfläkten. När köksfläkten suger skulle en signal gå till ftx:en att minska på frånluften.
Tyvärr verkar inte detta finnas på Herun.

Någon som har en annan lösning?
Ett enkelt alternativ är ju att öppna ett fönster varje gång man kör köksfläkten, men det känns inte som ett hållbart alternativ i längden.
 
  • Gilla
Frostig
  • Laddar…
Köksfläkten suger ut mycket mer luft än din FTX kan blåsa in.
Fler och fler tillverkare av köksfläktar skriver i sin bruksanvisning att man skall öppna fönster i annat rum än köket när man använder köksfläkten på fullfart.
 
Har samma problem när jag eldar i braskaminen men jag får aktivera Tryckkompenseringsläget på fjärren och då går frånluftfläktarna ner på halva farten en stund.
 
Som fredrikru skriver så är tryckkompenseringen det bästa att använda tillsammans med ett öppet fönster.
Då får du luftdraget in till köket från alla rum och slipper att ha matos överallt.

För de som har systemair aggregat kan man ställa fläktarna oberoende på en digitalingång. Sen kopplar man spisfläkten till den ingången så när spisfläkt startas aktiveras den digitalingången och tex så sänker man frånluften till 10% och kör frånluften på 100%.

Jag har påpekat för östberg att man borde kunna justera hastigheten på tryckkompenseringen för att just kunna använda den ihop med spisfläkt. Får väl se om de lyssnat nästa program uppdatering. :)
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Intressant med Systemair aggregaten. Kände inte till detta. Är det VR 300-700 serien du syftar på?
Får kolla upp den funktionen.
 
VR400/700 DCV aggregaten.
 
ullberg
Tjoa skrev:
För de som har systemair aggregat kan man ställa fläktarna oberoende på en digitalingång. Sen kopplar man spisfläkten till den ingången så när spisfläkt startas aktiveras den digitalingången och tex så sänker man frånluften till 10% och kör frånluften på 100%.
Intressant! Dock undrar jag om det blev en felskrivning, menar du tilluften på 100% eller är det jag som fattar dåligt?
 
Felskrivning:thumbdown: Tilluften ska det vara
 
A
Funderar på om man skulle kunna sätta en motorventil i en gammal frisklufts ventil.

Denna skulle i så fall öppna när köksfläkten går.
Detta borde väl kunna fungera som en automatisk "öppna fönstret" funktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.