Vår ugn slutade plötsligt fungera. Det är en AEG Competence E 4130. Klockan lyser och plattorna fungerar (glaskeramikhäll), men det går inte att få någon värme i ugnen.

Jag skickade ett mail till kundtjänst hos Electrolux Service, men fick ingen hjälp där:
"... För att veta vad som är fel på er produkt måste en servicetekniker först göra en felsökning....". Det kostar säkert en hel del, utan några garantier för att de ska fixa ugnen.

Displayen visar 34:00 och ibland 32:00. Jag kan ändra "minuterna" från 01-99 ("timmarna" ändras då mellan 32-34). Jag har kollat så att inget automatprogram ligger inne. När man trycker handen/manuell visas klockan, men den byter tillbaka till 34:00 efter några sekunder.

Jag sökte på nätet och hittade till detta forum. Problemen liknar:
http://www.byggahus.se/forum/vitvaror/141534-spis-aeg-competence-5232v-trasig-ugn.html

Hade ingen aning om att ett strömavbrott leder till att ugnen inte fungerar så hoppfullt bröt jag huvudströmbrytaren. Ställde klockan och testade igen. Konstaterade besviket att det inte hjälpte. Klockan hoppar genast tillbaka i 34:00-läget..

Lusläste manualen och lärde mig att displayen står i temperatur-läge dvs. där den ska stå när man har den inbyggda termometern insatt. Det står också att man ska kunna gå ur termometer-läget genom att trycka på handen/manuell vilket jag förgäves försökt.

Testade att ställa om till t.ex. 34:50 (aktuell temp:önskad temp.) och sätta på ugnen. Då tänds lampan och ugnen blir varm! (den ska stängas av när önskad temperatur uppnåtts, därför var ugnen död när den stop på 00). Problemet är alltså att ugnen på något sätt fastnat i temperatur-läge. Det går visserligen att få den varm, men jag kan inte kontrollera temperaturen.

Är detta något man kan fixa själv? Och i så fall hur?
Känns dumt att behöva byta ugn när det bara är nåt "datafel"...

//Oskar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.