Hej

Har en liten fråga.
Det är så att kommunen har 2 gigantiska träd somligger precis intill vår tomt och hänger över halva vår trädgård.

Dom smutsar ner och skymmer all soljus från oss + att det är en fara för barnen som leker i trädgården genom att grenar kan falla ner. Har hänt ibland att rätt tjocka grenar har fallit ner nästan där vi stod.

En massa frön och löv som hela tiden faller ner när vi tex skall äta eller annat i trädgården.

Min fråga är: Jag har hört att om det utger någon obekvämligheter eller fara, så har kommunen ansvaret att enligt lagen såga ner träden. Stämmer detta?

Vill gärna ha så många tips som möjligt för att bli av med dessa stora träd, för vi kan inte sitta i trädgården och äta utan att blad, insekter, kvistar faller ner.

Och vem har egentligen skyldigheten att när hösten kommer, ta upp alla löven som faller på vår tomt?

Träden är så pass stora att dom är högre ön vårt flerfamiljshus, och skulle dom ramla i en storm, skulle dom gå rätt igenom huset !

Tack på förhand

Morgan
 
Det är kommunen som har till ansvar att se till att träden inte utgör någon säkerhetsrisk. Till exempel nedfallande grenar och är träden så dåliga att de riskerar att falla omkull är det derass skyldighet att se till att det åtgärdas. Vad det gäller löven har jag ingen aning.

Henrik
 
jag tackar för svaret.

Finns det någon skriftlig lag någonstans om detta som man kan printa ut och skicka med, när man ansöker om nedtagning av träden?

MVH
Morgan
 
Det var det besked som jag fick efter att ha pratat med kommunen i Ronneby förra våren angående träd / grenar som utgjorde uppenbara risker. Vidare så var de väldigt hjälpsamma att åtgärda det. Skulle inte se vidare bra ut om något hände och saken har blivit uppmärksammad i förväg.
Du kan alltid höra efter med parkförvaltningen i din kommun.

Henrik
 
Du har ju alltid rätt att avlägsna grenar som hänger in över din tomt enligt jordabalken. Om inte kommunen själv vill göra det så har du rätt att anlita någon firma och skicka räkningen till kommunen.

/Kalle
 
Tackar :)

Träden är så pass höga att dom går långt högre än huset. Och huset vi bor i är en flerfamiljshus med 3 våningar, så det blir svårt att ta ner grenarna själv.

Jag tackar så hemskt mycket för alla svar och har ni fler tips hur jag kan gå tillväga så skriv gärna.

Jag hoppas att ni alla får en riktig trevlig sommar.

MVH
morgan
 
Finns denna jordabalken att läsa om här på internet? Så man kan printa ut den och skicka med i papperna till kommunen.

MVH
 
Kalleman skrev:
Du har ju alltid rätt att avlägsna grenar som hänger in över din tomt enligt jordabalken. Om inte kommunen själv vill göra det så har du rätt att anlita någon firma och skicka räkningen till kommunen.

/Kalle
Det där med att skicka räkningen till trädägaren tror jag att du har fel om. Det har diskuterats i tidigare trådar.
 
  • Gilla
Nesfanel
  • Laddar…
Jag har pratat med min far som är jurist och som i dryga 25 år har jobbat med plan- och byggfrågor både som kommunjurist och som egenföretagare och enligt honom så har man rätt att kräva betalning för kostnader för gren/rot/trädbeskärning. Det hela förutsätter ju att man, allt enligt jordabalken, har gett grannen tillfälle att ombesörja beskärningen själv och att denna inte gjort detta inom utsatt tid.

Det hela är ganska logiskt tycker jag egentligen. Det är inte alla som kan eller vill beskära träd, funktionshindrade, äldre, etc. Ska de betala för att grannens träd hänger in på deras tomt?

/Kalle
 
Jag tackar så mycket, där fanns mycket att läsa om just detta :)

MVH
 
Hoppas bara att ditt problem inte är som vårt - att kommunens träd hänger in, och att kommunen har klassat just den jordbiten som "nyckel-biotop" - för då är du som jag chanslös. Där lär finnas någon liten växt som ingen vet vad den heter och ingen har hittat i området - den är alltså inte bara sällsynt utan tydligen också osynlig... - och då har kommunen sagt att inget får göras. Ramlar träden in över vår tomt - tuff shit - inte deras problem utan då får vår husförsäkring ta det. Basta. Att ha kommunen som närmsta granne är inte så himla käckt.. Efter senaste stormen hänger träden på kommunens sida mot varandra, knäckta,bedrövliga och fullständigt livsfarliga. Många av kvarterets ungar leker i omrtådet. Men så ska det vara i en nyckelbiotop - så blir åtminstone Miljömupparna nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.