Tjena alla!
2018 köpte vi ett arnebyhus byggt 1991. Vi renoverade precis hela huset men sparade vår panna (nibe fighter 310) och vårat tilluftsaggregat (elektrostandard ta 450).
Men strax efter så packade våran panna ihop och blev utbytt mot en (ivt vent 302). Men vi har varje vinter upplevt att vi blir lätt sjuka och mer lättirriterade i luftvägarna/ögon. Vår nya panna bytte bara plats med den gamla.

Nu till problemet. Eftersom vårat tilluftsaggregat är kopplat på radiatorerna/slingan så värms ju batteriet i tilluftsaggregatet lika hårt som radiatorerna?
Ska det vara kopplat så? då jag inte alls hittar kunskap eller att montörerna själva vet om det funkar.

Det jag skulle vilja veta är om tilluften ska vara på en egen värmeslinga mot pannan. Eller är allt korrekt?
Luften måste ju värmas för hårt? Eftersom temperaturen på slingan värms runt 50-60 grader under uppvärmningen av huset.


luftfuktigheten är mätt till 31-37 vintertid
 
Det borde sitta någon termostat som reglerar hur mycket värme som ges/överförs till tilluften.
Den borde gå att sänka lite, men man vill inte ha för sval tilluft.

Det finns även delar till ventilationssystem som fuktar luften.
 
Tack. Nej det sitter ingen termostat alls på tilluften. Utan vattenbatteriet håller samma temp som slingan drygt 65 grader vid uppvärmning.
 
Vad är det för temperatur på tilluften?
 
BirgitS
EmilV EmilV skrev:
luftfuktigheten är mätt till 31-37 vintertid
För mig låter det inte så torrt utan riktigt bra vintertid. Här kan det vara nere kring 20 % RH när det är riktigt kallt ute.
 
Helt normal fuktighet inne på vintern, vilket kan ge de effekter du beskriver, tyvärr.

Vilken temp som tilluften har (värms till) påverkar inte RH inne, bara komforten, dvs ju varmare tilluft desto goare komfort. Även om tilluften håller utetemp när den kommer in (och ger ett riktigt otäckt inneklimat) så värms den upp och ger samma RH inne som om den är förvärmd.

Vill ni ha det fuktigare så får ni införskaffa en luftfuktare, alt dra ner på ventilationen, men då tappar FLVP effekt så det är förmodligen inte ett reellt alt.

För mig går gränsen vid 32-34% RH. Är det lägre så vaknar jag med ont i halsen. En luftfuktare i sovrummet puffar upp RH några % vilket räcker när det är riktigt kallt ute och torrt inne.
 
Tänkte mest på att om man har för hög tillufttemperatur så brukar det kännas kvavt och oventilerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.