Hej,

Skulle installera min Contura 470 i eftermiddags, men stötte på problem driekt efter att jag satt kaminen på plats. När jag granskade tilluften som jag tar utifrån lit närmre, såg jag att hålet i kaminnen på under sidan inte ledde någon stans. På andra sidan spjället så sitter det en stor plåt som täpper till hela hålet. Under asklådan alltså.

Skall man ta bort denna plåten (som bra är poppnitad) eller´finns det minimala springer som jag inte kan se, som luften tar sig igenom?

Det står inget om detta i installationsanvisningarna (som jag tyckte var väldigt knapphänt i övrigt också). Tänker ringa till Nibe under morgondagen och fråga, men tänkte att någon här kanske hade stött på samma konstighet.. :-/
 
Hej, blev du klok på vad plåteär till för, och om den ska sitta kvar? Jag står inför samma fråga nu, dålig tilluft.
 
Han skall ju ringa i morgon står det ju. Hahahahaha:wow::wow::wow::wow:
 
Det är inte spjället du ser då ? Den manövrera man med spaken som sticker ut under asklådan. Helt stängt till vänster, öppet till höger ...
 
Har också lite bekymmer med den kaminen... För mig hamnar all aska kvar i kaminen istället för i asklådan...
Tror man kan skruva på nåt som ser ut som en tallrik inne i kaminen...

Sent from my LT15i using Byggahus
 
Läser ni inte manualen ?!
Tallriken inne är en "roster" kolla sid 23 i manualen
http://www.contura.se/Documents/contura/se/iav/iav_Contura_470_se.pdf

Den kan öppnas kortvarigt vid antändning för att öka lufttillförseln. Sedan måste den vara stängd. Man "rucklar" på den för att askan ska åka ner i lådan. Funkar alldeles utmärkt för mig.
 
largab skrev:
Läser ni inte manualen ?!
Tallriken inne är en "roster" kolla sid 23 i manualen
[länk]

Den kan öppnas kortvarigt vid antändning för att öka lufttillförseln. Sedan måste den vara stängd. Man "rucklar" på den för att askan ska åka ner i lådan. Funkar alldeles utmärkt för mig.
När man gjorde så, så fick man ju ner askan där den skulle vara... Det var som fan ;)
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Han skall ju ringa i morgon står det ju. Hahahahaha:wow::wow::wow::wow:


Hahaha det var för jävla kul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.