Hej!

Har ärvt en fräsch extrakyl och extrafrys att ha ute i garaget men termostaten på kylen fungerar inte; den slår inte ifrån varför kompressorn bara går och går. Det blir så kallt att allt fryser. Jag har haft loss termostaten från sin position men den är kopplad till en tunn kylslinga som går in bakom kylens kylelement och jag kan inte dra ut hela paketet därifrån.

Någon som kan något om kylskåp, typ

+ hur kan man laga befintlig termostat?
+ sitter kylslingan fast bakom kylelementet?
+ var kan man få tag på begagnade termostater (en ny kostar 650+moms...)

Kylen är en Electrolux RP1205G, produktnummer 9272727-70 från ca 1993.
 
Du ska inte spendera för mycket pengar på ett så gammalt kylskåp då det inte är speciellt energieffektivt.
Vad du kan göra temporärt att att skaffa en extern termostat som du senare även kan ha till annat.
Tex http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?avdid=184&artid=30555&page=1

Det finns andra tex Conrad som har liknande i sortimentet.
 
En billig lösning är att bygla termostaten och köra på ett vanligt dygnsur som man sätter i vägguttaget. Ställ in lämpliga kopplingsintervall t.ex. 15 min. på / 60 min. av, givetvis måste du pröva dig fram till rätt inställning.
Detta fungerar hyfsat om omgivningstempen är någorlunda konstant och om kylen inte öppnas så ofta.
 
Jag kör snaggletooth metoden sedan flera år tillbaka på en gammal extrakyl vi har i källaren. Det funkar bra.
 
Tackar för tipsen. Jo, jag kör med timer men det är ju ingen snygg lösning :)

Jag får kolla in lite externa termostater helt enkelt.
 
Göran.W
Har du en bild på kyl plattan inne i skåpet så kan jag hjäpa dig med hur man byter termostaten.
650 kr + moms är rena rånet går att få tag i för halva priset.
 
Hej, Göran. W!

Jag ber om ursäkt att jag inte såg ditt vänliga erbjudande förrän idag. Jag har helt missat att du svarat. Bifogar bild.

MVH
Vitaudi
 
  • 136.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Göran.W
Nu blev det lättare
Lossa den saken där termostatden sitter så den hänger löst.
Ta sedan och tryck in "tapparna" på dom hållarna som går igenom kyl plattan och lossa den runt om.
Lossa sen dom två skruvarna längst nere till vänster några varv.
Nu kan du pilla loss termostaten.
När du ska har in den nya bocka kyl plattan lite försiktigt åt vänster.
För att kolla att det blivit rätt kopplar innan man sätter ihop det kan man vrida termostaten i från läge och då ska lampan lysa och kompressorn stå stilla om det är rätt kopplar.
 
Tack för det snabba svaret, Göran W. Har du koll var jag kan hitta ersättningstermostater av hyfsad kvalitet till bra pris?
 
Kolla eBay. Där hittade jag ett startrelä till min kyl till en fjärdedel av priset.
 
Göran.W
OK, tack för alla svar. Nu borde jag ha all info för att fixa detta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.