Hej
Vi har en nybyggd stuga i fjällen (Jämtland) som är målad med falu rödfärg svart. Liggande panel som målades en omgång innan den sattes upp till sommaren efter målade vi ett varv till (nu 1,5 år senare) panelen börjar dock spricka, vad göra?

Med vänlig hälsning,
Riob
 
Är det färgen som spricker el panelen ?
 
Panelen och bara på södersidan.
 
Ok finns Inge att göra åt saken då den sidan blir utsatt för mera sol än övriga sidor och falufärgen i sig ger Inget skyddande lager på så sätt! Den tränger in i trät och skyddar!
 
S
vars spricker träet?
i panelbiten alltså
 
Redigerat av moderator:
Det är inget konstigt att en svartmålad södervägg får sprickor.
 
Spricker typ mitt i panelen.
Borde jag byta till annan typ av färg?

Med vänlig hälsning,
Rickard
 
Hur är panelen spikad? Om den inte kan krympa och utvidga sig på bredden (t.ex. för att den sitter fast med två spikar i bredd istf en) så spricker den ofelbart. Svart färg gör temperaturskillnaderna ännu större och kan göra det värre.
 
Tycker du ska behålla den befintliga färgen! Även fast panelen spricker lite så skyddar färgen väldigt bra! Den låter virket andas så du kommer aldrig ha problem med ruttet trä el liknande! Och det är ju både billigt och lätt att underhålla!!
 
S
Orqvist8 skrev:
Tycker du ska behålla den befintliga färgen! Även fast panelen spricker lite så skyddar färgen väldigt bra! Den låter virket andas så du kommer aldrig ha problem med ruttet trä el liknande! Och det är ju både billigt och lätt att underhålla!!
inte värst bra att ha kvar en sprucken panel. lossa panelen kanske spika den på annat sätt.
 
Det jag menar med att med falu färger så spricker träet lite allt eftersom, det "isolerar" inte träet som andra färger gör! Men självklart kan det ju bero på att det är felspikat oxå, svårt att säga när man inte ser sprickorna
 
Principen med falufärgerna är att träet ska spricka till viss del, för att träet ska torka ur snabbare.
Jag tror jag läste det på deras hemsida.
 
Det är inte ovanligt att fasader med mörka / svarta kulörer spricker eftersom virket utsätts för extrema temperaturskiftningar. Även om lufttemperaturen är låg så kan en svartmålad fasad i direkt solljus lätt uppnå 40-50 grader.

Har alltså inte speciellt mycket att göra med färgtypen.
 
  • Gilla
Forbo
  • Laddar…
Som nemlan skriver har det ju inte så mycket med färgtypen att göra...en matt svart färg i söderläge blir som en enda stor solfångare som torkar ut träet och gör att det blir sprickor. Är det bara en bra luftspalt bakom så eventuellt slagregn som kommer in kan torka ut utan att föras vidare inåt i konstruktionen så spelar det mindre roll. Falufärgen är ju som sagt dessutom helt öppen och fukt torkar ut.

Det blir ju förvisso kanske större fuktrörelser i trä med falufärg eftersom den både släpper in och ut fukt...men primärt är det svart färg + sol som är "problemet"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.