Hej på er

Har råkat ut för lite trubbel med mitt värmeåtervinningssytem. som är från 1980

Nu när det var så kallt så bildas det en hel del kondens som leds bort med hjälp av ett dränrör. Det röret hade frusit pga att det är för klent isolerat (hade inga problem förra året dock) gissningsvis så har det blivit någon kortis i elektroniken för att det varit så fuktigt inne i lådan, då proppen gick 2 gånger innan jag börja undersöka vad som va fel.

Jag öppnade locket på komponentlådan och mätte att strömmen kom fram till brytaren som jag gjort en röd ring på. men efter där så är det helt dött.

Gjorde ett test att trycka på brytaren med (efter att jag tryckt på alla återställningsknappar som finns) ny propp och den sa "poff" å proppen gav sig på nytt. Jag gissar på att det bara är att byta ut hela komponentlådan? eller vad tror ni? (givetvis skall en elektriker byta den i så fall ;-)

EDIT: såg att ringen inte var speciellt tydlig på bilden. Men det är "boxen" som sitter mellan de bägga kontakterna

tacksam för råd
 
  • PICT2676.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lägg inte för mycket energi och pengar på systemet. Det är trots allt mer än 30 år gammalt.
Kanske dags att kika på ett nytt aggregat? Du har ju all rördragning så egentligen behöver du väl bara ett aggregat. Inte så svårt att koppla in själv.
 
Brytaren är bara en skyddsgrej när man öppnar luckan, troligtvis har den ramlat sönder.
Du kan koppla förbi brytaren utan att funktionen på aggregatet för övrigt ändras.
Sedan är som Tjoa skrev dax att kolla på ett nytt aggregat.
 
Jo, det är klart att det är nog läge att se över ett nytt system när det nuvarande har 30 år på nacken. Visst så är det säkert inte så svårt att byta till ett nytt gissar på att man får skarva lite rör här och där för att få det rätt eftersom nuvarande låda är rätt så stor.

Hur som helst så kvarstår ju problemet även om jag kopplar förbi brytaren. Det säger "pang" när den trycks ner så det är ju svårt att felsöka i var problemet är.

Någon som kan rekomendera ett nytt system för ett radhus på 3 vån (185 kvm)? rördragning finns ju som sagt
 
När jag sa koppla förbi menade jag att koppla bort brytaren helt och ersätta med några sockerbitar t.ex.
Men kan va så att du har kortslutning i något annat än brytaren. Har det stått vatten i aggregatet kan fläktar eller värmebatteri vara skadade.
Jag tror inte felet sitter i "komponentlådan"
 
Japp, det gör det säkert. :-/ och en sådan komponentlåda görs inte längre, å jag e inte tillräckligt haj på vad som kan bytas ut etc...

får nog bli till att kika på ett nytt system :-/
 
Här finns en sida som du kan fylla i lite uppgifter, så rekommenderar de ett aggregat, beroende på om du vill ha det på vinden eller om du ska ha det i köket, eller tvättsuga el dyl.

http://luftbutiken.se/129-ftx--varmeatervinning?fbf_13=&fbf_22=&fbf_21=&fbf_19=&fbf_20=&ml=

Du behöver ett agg på ca 65l/s, men för att det inte ska gå på fullvarv hela tiden så bör du lägga dig på ett aggregat runt 80-90l/s
Om du inte har stora probem med radon, så välj ett aggregat med roterande växlare.
 
Hej,

Jag har ett liknande aggregat där jag tror att fläktmotorn lagt av. Hittar inte instruktionsboken så jag vet inte hur jag ska kolla om fläktmotorn är trasig, någon som har ett tips?

Har färgade kablar i kopplingsboxen till fläktmotorn och det är gulgrön-vit-svart-svart-blå sett från vänster som bilden som Zermelin bifogat. Har mätt och har noll ohm mellan vit-svart till motorn men för övrigt avbrott på de andra.

Såg en motor som tydligen kostar drygt 4.500 kronor och frågan är om det finns billigare? Ett nytt aggregat kostar förmodligen betydligt mer men blir det så mycket bättre?

Mvh
Leif
 
leta efter aggregatets märkskylt med beteckningen,så får du nog svar här,kanske med ett bättre pris.
Bosse
 
Hej, R4E200-AE07-11 Jag är lite nyfiken på andras val av lösning på problemet, om nyköp vilket aggregat som är valt? Det är en viss prisskillnad att köpa nytt. Vad får man mer för pengarna? Mvh Leif
 
Hej,

Aggregatet är ett Vevex SVX, motorbeteckningen är R4E200-AE07-11, någon som känner till ett bra pris på denna motor?

Mvh
Leif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.