Hej..

Har planja silvermetalic rännor och stuprör, dränerade om och isolerade källaren förr året.

Passade på när vi dränerade och drog dagavvattning från taket i backen...

Problemet jag får nu är att den 20cm tjocka isoleringen (frigolit) gör att avloppsrören i backen ligger 20cm ut från källaväggen.

Detta gör att stuprören missar avloppsröret med ca 7 cm, tänkte ju ha dagvattenbrunanr där så man slipper den fula tratten/silen man annars har.

Har ni några tipps?
 
Om du nu inte vill ha renstrattar (som du kan vända in mot husväggen och tjäna minst 7cm), kan du ju sätta dit rörsvep för stenfasad. Det finns stift till dom som är upp till 23cm långa.
Annars kan du sätta ett "sockelknä" (2rörvinklar, går att klippa av dom så dom inte bygger så mycket) så långt ner på röret det går.....
 
W
Gjorde själv som Plåtis skriver (var iförsig redan så innan) när jag bytte hängrännor etc på huset i sommras. Alltså använde rörsvep för murade hus. Inte för att jag isolerat källarväggen utanför att det går en fet dropplist runt kåken. Funkar kanon att hammra in dessa. Förborra innan bara så det inte spricket. Har iförsig liggande plan innanför fasaden så det sitter bättre än i betong ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.