Hej,

Köpte hus för 5år sen med en fin farstukvist. Har reparerat den andra stolpen fast nedtill och hitta just detta här. Tänkte försöka att få bort det dåliga cirka 2cm och limma fast en ny träbit och slipa sen och behandla. Kan nog fungera tror jag.

Hur undviker jag detta i framtiden. Vatten verkar stanna kvar vid listerna och kommer inte bort. Räcker det att silikona ovan så att inte vatten kan rinna ner?

Bild:
IMG_1162.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bästa är precis som du säger att se till att det inte rinner dit vatten. Så hur ser farstukvisten ut högre upp? Saknas det någon hängränna, droppnos eller liknande?
 
Det sitter takränna till höger och till vänster. Är ett V-tak eller vad man nu säger så utåt är själva uppåner V ,men jag tror att problemet ligger i att det alltid blåser in regn/snö på den här sidan å därav kommer vattnet åt sen rinner det nedför stolpen som samlas där i urjackningen. Hade de lagt reglarna utanpå stolpen så hade jag nog inte haft samma strul.

Vill helst inte byta stolpen nu eftersom jag då bör ta bort betongpannorna ovan å sen dit med stöttor. Tror iof att det är rätt lätt annars, men nöjer mig just nu att laga detta och se till att det blir helt.

Hur reagerar en stolpe med bärhållighet när man lagar? Nu är ju stolpen redan urfasad där och det bör nog inte vara så betydande. Hoppas jag!
 
Jag tror det blir stående vatten på räcket som ställer till det.
Byt överliggarna med till en som vattnet rinner av från.

Sen ser jag att reglarna är injackade i stolpen, det blir säkert inneslutande fukt/vatten som inte torkar ut.
 
Kila fast en tillfällig stolpe bredvid (2x95*45 skruvas ihop ganska tätt). Ersätt den gamla med en tryckt stolpe alternativt en med kärnfura, är du riktigt envis försök hitta en ekstolpe, då skjuter du problemet till nästa generation...
 
  • Gilla
Lenkan1
  • Laddar…
Nu är det nog kärnfura i denna. Hård som fasen!

Ja vattnet har dålig avrinning. Skadan är inte så farlig ännu utan att det går att fixa till det, men jag måste häva så att vattnet inte stannar kvar. Borde räcka med silikon på ovansidan och sen försöka få lite luft mellan räcket och underdelen så det kan lufta av.

Ja det är injackat i stolpen , men under injackningen är det bra. Var lite på sidan bara. Det stora har kommit uppåt under färgen såklart så det är nog som ni säger att det inte rinner av...
 
Om man skall laga detta vad är det bästa att göra?

Såga ut vackert och ersätta med ny bit som man limmar fast?
eller
Peta bort allt dåligt så att det får torka bra och köpa någon trämassa och laga med?
 
Byt hela stolpen och "jacka" inte in spikreglarna, det finns beslag för ändamålet. (du får ju korta spikreglarna lite)
Det går att få till snyggt även om du vill ha plank runt hörnet.
Sedan byter du överliggarna till de med bättre avrinningsegenskaper.
 
Är helt med på det så det får bli när jag hinner. Just nu hinner jag inte så jag måste försöka fixa så att det håller sig till nästa sommar ivf.

Kommer att byta båda stolparna. Kan man få tag i kärn virke för sådant? Injackningar är ju snyggt, men inte särskilt bra när man får in vatten.
 
Fick bli att ta bort det dåliga och sen ersätta med en ny bit som jag limmade fast (restbit från en regel som var kärnvirke). Fyllde sedan på runt om med FixIt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.