Har nyligen byggt en tv möbel i valnöt och jag vill ha luckan på den vit och högblank. Jag har provat både med burkspray och att rolla med mohair, inget blev bra. Till slut insåg jag att det är riktig spruta som gäller så jag köpte denna http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=320 (sprutan längst ner på sidan).

Så till problemet: när jag målar skivan blir det små kratrar i ytan. Hoppas ni ser på bilden. Vad gör jag för fel. Är det underarbetet det är fel på, tycker jag varit väldigt noggrann. Eller är det sprutan som är dålig, felinställd eller kanske bara rent skräp.

Tar tacksamt emot alla synpunkter....
 
  • kratrar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen....?
 
Hur målar du? Lägger du på ett tjockt lager eller flera tunna? Det senare är att föredra vid sprutmålning
Olje eller vattenbaserat?

For the record jag är lååååååångt ifrån ngn expert på området...
 
Vad använder du för färg?

Vattenbaserad, Alkyd eller 2 komponent?

Högblankt är tom svårt för de som sprutmålar i sitt yrke. Har du rent i rummet? Kan vara små dammkorn i luften. Eller var ytan riktigt ren? Det är bra att blåsa av den med tryckluft. Kan tänka mig att om du har för mycket förtunning kan det ge små hål i färgen men jag är osäker.

Du vill jättegärna göra detta själv gissar jag för att annars hade det varit billigare att lämna in den till en sprutmålare än att köpa sprutan som du gjorde.

Ett annat knep är att polera ytan med polermedel och en polermaskin som man använder till bilar. Men risken är att du polerar för djupt och kommer ner i grundfärgen. Men då blir ytan riktigt blank.
 
Om man har föroreningar som t ex silikon kan det bli kratrar, men då borde inte lacken fästa överhuvudtaget på de punkterna. Det ser ut som att lacken delvis har fästs på bilden tycker jag nämligen. Har du filtrerat lacken ordentligt innan du hällde den i sprutan? Använd t ex nylonstrumpa (som fulöl :). Sen bör du göra ordentligt rent på ytan med lösningsmedel innan du lackar, bara lite fett från fingrar kan ställa till det, därefter noggrann blåsning med tryckluft. Använd lösningsmedel som man normalt använder för att tunna ut lacken. Använd gummihandskar, obs att det kan vara talk på vissa gummihandskar som också kan ställa till det. Tror inte det är damm för det ser man som uppstående små toppar. Kan ev. vara "färgblobbar" som inte vill flyta ut riktigt.
 
Tack för svaren!

Jag använder caparols snickerifärg 90 glans som jag förtunnar med white spirit. Jag tror att jag gjort riktigt rent både med förtunning och luft, däremot visste jag inte att man skall filtrera färgen.

Jag kommer att göra fler möbler i framtiden som skall lackas, det är därför jag gärna vill få detta att bli bra.

Finns det anledning att tro att det blir lättare om man går ner i glans på färgen...?
 
Tvätta ytan med T-sprit. Den löser sig med ev fukt och denna dunstar då bort inom några minuter. Det finns även speciella klibbiga trasor som man torkar med innan man tvättar (i dessa fastnar allt damm). När man börjar spruta skall man först lägga ett supertunnt lager och låta detta torka några minuter (bara som en dimma), detta fäster sedan nästa lager mot. Detta är speciellt viktigt på lodräta ytor för att undvika rinningar.

Avslutande slipning och sedan rubba upp ytan till högblank är vad man gör på utställningsbilar, då får man en spegelblank yta.

Får du rinningar låt dessa torka ordentligt och "hyvla" sedan bort dem med en bit av en pansarfil (lite maskeringstejp på sidorna förhindra skdor på lacken). Avsluta med slipning och rubbing (försiktigt, man går snabbt igenom lacken)

Dom här trixen lärde iaf en billackerare mig för många år sedan....
 
Jag tror det är fett/silikonrester kvar på det du målar, mycket vanligt när man lackerar bl.a. bilar. Använd silikonborttagare för att tvätta rent ytan med precis innan du målar.
 
Har du vattenavskiljare på tryckluftsslangen?
Sådana kratrar brukar det bli när det kommer med små vattendroppar i tryckluften.
 
Skall prova både silikonborttagare och försöka hitta en vattenavskiljare till tryckluften....

Tack för hjälpen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.