Har satt spårpanel i taket och så även på vindsluckan.

Det som blir fult är att jag behöver en springa på ett par cm för gångjärnen ska kunna fungera samt att luckan kan hänga "fritt".

Det ser riktigt fult ut och undrar om någon har tips på hur jag ska snygga till det?
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola78
Fäller du luckan uppåt eller neråt? Om den går uppåt kan du ju göra som en liten sarg runt om med lister som du gersågar i hörnen och målar i samma kulör som taket. Exempelvis kan du använda foglist 9*33 *se bild*
 
  • Foglist.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det var det jag tänkt från början. Nu är det tyvärr så att luckan öppnas neråt och går från att hänga horisontalt till vertikalt läge, därav det stora mellanrummet som behövs...
 
Vet inte hur du monterat gångjärnen men det ser ut som du satt dem innanpåliggande mot vindregeln...
Ser 2 alternativ, Båda har visst mått av "gör om" över sig.
Enklast är övre alternativet, dvs förläng luckan en spont till ochmed den ursågade takspontbiten och sätt gångjärnet utanpå. Om luckans moment kräver det fasa av på låssidan enligt bild.
En kort spekulation om luckans nya bit vs. hållbarhet. Behöver du stämma ur något ur vindregeln för att stabilisera nya biten i luckan så gör du det, tänk bara på att du försvagar det du har ovan. Kanske förlängda luckbiten kan säkras mot gamla luckdelen med metallbleck på ovansidan, ev insäkt, sänkt med kort skruv?. Äh, iom at tjag inte ser nån luckkontruktion kan jag bara spekulera...

Alternativet nedan kräver nog mer jobb. dvs fasa 45grader på luckans gångjärnssida och i taksponten, skär ur den vinklde biten i båda delarna där innanpåliggande gångjärnet kräver det.

Hoppas det gav någon idé åtminstone...
 
  • gångjärn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förtydligar hur det ser ut när man öppnar problemluckan....
 
  • e.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild 2011-05-04 kl. 09.01.21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anders_Roslagen skrev:
Vet inte hur du monterat gångjärnen men det ser ut som du satt dem innanpåliggande mot vindregeln...
Ser 2 alternativ, Båda har visst mått av "gör om" över sig.
Enklast är övre alternativet, dvs förläng luckan en spont till ochmed den ursågade takspontbiten och sätt gångjärnet utanpå. Om luckans moment kräver det fasa av på låssidan enligt bild.
En kort spekulation om luckans nya bit vs. hållbarhet. Behöver du stämma ur något ur vindregeln för att stabilisera nya biten i luckan så gör du det, tänk bara på att du försvagar det du har ovan. Kanske förlängda luckbiten kan säkras mot gamla luckdelen med metallbleck på ovansidan, ev insäkt, sänkt med kort skruv?. Äh, iom at tjag inte ser nån luckkontruktion kan jag bara spekulera...

Alternativet nedan kräver nog mer jobb. dvs fasa 45grader på luckans gångjärnssida och i taksponten, skär ur den vinklde biten i båda delarna där innanpåliggande gångjärnet kräver det.

Hoppas det gav någon idé åtminstone...
Verkar som en ide men vette tusan om jag kan fixa det eller om det är möjligt.. Det bästa hade varit om man kunde satt foder runt och få bort de fula springorna..
 
Till och börja med, måla utrymmet i samma färg som övriga taket, då kommer man tänka på det mycket mindre. det som gör att det syns nu är att det avviker i färg.
 
Om man inte springer upp och ned i luckan jämt hade jag sattit lister och låtit den över gånggärnen vara demonterbar med skruv eller någon finurlig magnet. Så när man skall upp så ta bort listen i bakkant och öppna.
 
  • Gilla
cederling
  • Laddar…
pbengtsson skrev:
Om man inte springer upp och ned i luckan jämt hade jag sattit lister och låtit den över gånggärnen vara demonterbar med skruv eller någon finurlig magnet. Så när man skall upp så ta bort listen i bakkant och öppna.
Nu börjar vi snacka. Klä foder runt om och ha den sista biten fastsatt med ngn magnet... Det låter intressant. Tror jag ska utveckla den iden.

Tack!
 
Så gjorde vi med två dörrar in till kattvindar på vårt första hus. Vi valde pärlspont med en bröstlist överst och för att kunna öppna dörrarna (vilket var ganska sällan) så var vi antingen tvungna att såga ur i listen eller ta bort en bit. Vi tog bort en bit och satte fast magneter på den så man bara klickade dit den när man stängde. Fungerade utmärkt och syntes knappt alls.
 
Om det inte har löst sig....

Ett gångjärn till en lucka brukar se ut såhär:
luckgångjärn.jpg

När man drar luckan framåt, så kommer det kortare staget att trycka ned och från luckan från "karmen" och det längre staget gör samma sak, fast mer.

Så att luckan öppnas, samt åker bort från bakkant.
Denna konstruktion medger tät springa i bakkant och i framkant.

Gångjärn till köksluckor har samma princip, så att du skulle kunna montera sådana istället.
Kanske flera pga luckans vikt. Köksluckegångjärn är även justerbara vilket är ett plus.
 
  • Gilla
cederling
  • Laddar…
Ska nu såga upp ett hål i min carport, hur ska jag göra för att inte få samma problem? Har samma typ av panel. Tacksamm för tips!!
 
  • Gilla
ThomasEmilsson
  • Laddar…
Vad saknas i tråden menar du?
 
  • Gilla
TorpSara
  • Laddar…
Vilket av altenativen tror ni blir bäst för att få en sån diskret lucka som möjligt. kasnke inte ens behöver nå gångjärn om jag trär in spårpanelen på ena sidan och sen bara något som låser fast den i andra sidan? Hoppas ni förstår :)
 
Det beror väl på hur ofta du ska upp där.
Dvs om du ska ha gångjärn eller ej.
I carportens tak borde väl vanliga gångjärn gå att få dit. Måste det vara helt tätt där?
Du kan ju släppa ned ett vanligt gångjärn så att pivotpunkten livar med undertaket, samt fälla in (jacka ur för) gångjärnet i lucka samt stomme, då blir enbart själva leden synlig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.