Jag håller på att inreda en inredningsbar övervåning, och har ett problem som jag skulle behöva lite hjälp med att reda ut.

När jag kontrollerade takstolarna så upptäckte jag att de inte sitter perfekt i linje. Jag spännde upp ett snöre från gavel till gavel i snedtaket, och största differansen var ca 2cm (vinkelrätt mot snedtaket). Dock är differansen endast max ca 1 cm mellan intilliggande takstolar. Är detta ett problem? Måste man försöka bygga på de takstolar som ligger lite fel, eller är det något som inte kommer att synas efter gles och gips/panel?

Problemet gäller bara snedtaket. Golvet är klart och plant.

Någon som har någon erfarenhet av detta?
 
Marcus S skrev:
är det något som inte kommer att synas efter gles och gips/panel?
Låter som ett gränsfall. Du som vet om det kommer att se det, men ingen annan.
Det kanske går att peta in lite små masonitbitar eller något under glespanelen där det är som värst?
 
Du har 120cm mellan takstolarna?

Mvh Putte
 
Jo. Det är 120cm mellan takstolarna.

Har sett att det tyvärr inte är samma avvikelse vid takfoten som vid nock. Det gör det ju aningen klurigare att lägga mellan något för att justera. Hade det varit 2cm rakt av så skulle jag ju ha kunnat klyva en regel till rätt mått och lagt emellan.

Finns det något enkelt sätt att skapa sig en bild av hur ojämt alla takstolar står, från nock till takfot? Laser?

Om man skall lägga något emellan för att kompensera, gör man det lämpligtvis före eller efter man häftat upp diffusionsplasten?
 
Det känns som att det inte kommer att synas. Särskilt inte om det blir flera rum. Jag fixade nyss i en sidogarderob, där var det 90 mellan takstolarna och där slog det ca 1cm vilket var lätt åtgärdat. Enklast är att spänna ett rep eller flera på ett antal höjder och bygga på med masonit eller liknande.

Sen tittar du på golvet och ,märker att det inte är helt rakt så då måste du fixa det också, vad jag försöker säga är att det är sällan alla vinklar är helt räta och då kan det vara rätt så vettigt att inte överarbeta något som aldrig kommer synas, ibland kan det t.o.m vara charmigt :)

Angående plasten så gör du korrigeringarna innan för att slippa flera hål.
 
Kommer troligen aldrig att synas.
Själv hade jag låtit det vara.
Börjar man rätta till ett litet fel så kan det
bli svårt att veta när man ska sluta.

MvhPutte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.